Öt vagy tíz év, netán ennél is több? – nehéz megjósolni, hogy egy nagy csinnadrattával beharangozott trend, mennyi idő alatt kopik ki a jó érzéssel használt közbeszédből, mennyi idő után válik kényelmetlenné, korszerűtlenné a jelenléte, vagy éppen ellenkezőleg, – hogy teret nyissunk az életigenlésnek – válik halhatatlanná és végérvényessé, parányi, emberi léptékű relációinkban.
Egy jó szamorodni selyembe burkolt kedvesség, édes mámor, igaz költészet. Egy jó szamorodniba feledkezni nem bűn, csak szinte végtelen. Ilyenkor sutba kerül az objektivitás, a törekvés, hogy mérce és mérleg határozza meg a független értékítéletet. Csak rímek vannak és dallamok.
Lengyelország, a borkultúra és boros hagyományok nélküli ország, változni próbál. Borászaink mindent megtesznek, hogy elismert és felismerhető bort készítsenek. Ebben a folyamatban sok akadály tornyosul előttük. Sikerülhet nekik? Lengyel munkatársunk írása a tavaly nyári számunkban jelent meg.
Az élet határozottan más mederben folyik, mint néhány hónapja. Nincsenek kóstolók, se borvásárok, amit lehetett, mindenki igyekszik átterelni a digitális térbe. A Heimann Családi Birtok egy új borcsalád bemutatására készült márciusban és áprilisban. A Heimann & Fiai borcsalád premier előtti premierjére a borászat online felületein került sor.
A véletlennek köszönhető, hogy a Pécsi Borozónál ketten is, egymástól függetlenül, rajongunk a monori Strázsahegyért. Sok újdonságot már nem tudok írni róla, hiszen Tüske Gyöngyi mind a lapban, mind az online felületen sokszor bemutatta, és én is írtam beszámolót a tavalyi Borvidékek Hétvégéjének első napjáról.
Sebestyén Csillával egy szakmai együttműködés kapcsán ismerkedtem meg, melynek megvalósulása a koronavírus miatt ugyan kicsit várat magára, de a borok és ételek párosítását, az abban rejlő lehetőségeket és nehézségeket kifejezetten izgalmas témának tartom. Különösen aktuális ez most, amikor az emberek rengeteg időt töltenek otthon, és a közösségi média tanúsága szerint sokan kötik le energiáikat sütéssel, főzéssel. Mindemellett a helyzetből adódóan talán most van lehetőségünk kicsit lelassulva, a hétköznapi rohanásból kiszakadva valóban élvezni az elkészülő finomságokat. Nem mindegy azonban, hogy a rengeteg energiával elővarázsolt ételkölteményeket mivel öblítjük le.
A Pécsi Borozó tavaszi számában – melyet a Pannon Borbolt webshopjából házhoz rendelhetnek – kiemelt témánk az Alföld. Szülőföldem lévén ez a híres-hírhedt Borrégió közel áll hozzám és magam is fontosnak tartom azt a küldetést, melyet az ott tevékenykedő borászok is zászlójukra tűztek, hogy népszerűsítsem az alföldi borokat, ezzel is eloszlatva a sokéves negatív sztereotípiákat, miszerint az Alföldön csak „homoki folyóborok” készülnek. Ékes példája a minőségi borkészítésnek és a helyi összefogásnak Monor és az ő Strázsahegye, ahol az „ezer pince” borászai vállvetve azon munkálkodnak, hogy egyre jobb borokkal örvendeztessék meg a fogyasztókat. Karantén bornaplóm következő fejezete.
Közös borpromóciós kampányt indított a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és az Agrármarketing Centrum (AMC) április első hetében, amely az online termelői borrendelést népszerűsíti a fogyasztók felé. A Palackposta 2020 élénk reakciókat váltott ki a közösségi médiában, rákérdeztünk borászatoknál, borkereskedőknél és a szervező HNT-nél is, mit gondolnak a programról.