Kérem Várjon!
Cikkek
„Összefogással lehet hatékonyan átvészelni”
Charolais a parkolóban
Riedl Annamária
2020 April 30.

Minél jobban telik velünk az idő ebben a karantén-időszakban, egyre jobban hiányoljuk az éttermeket, a bisztrókat, kifőzdéket, vagyis egy igazán jó kis eszem-iszomot valahol egy remek kis teraszon családtagokkal, barátokkal, vagy a kollégákkal. Ezért óhatatlanul is felfigyelünk arra a menő food truck-ra, ami a budapesti Kongresszusi Központ parkolójában áll már néhány hete. Persze, mi sem bírtuk ki, megálltunk, vásároltunk, hazahoztuk és megettük… Majd visszamentünk, hogy Porkert Krisztiánt, az NPK Beef egyik tulajdonosát, és Nagy Róbert séfet megkérdezzük arról, hogy is kerül a járvány idején egy food truck a Kongresszusi Központ parkolójába?

A dolgok közepébe vágva, Krisztián, hogy kerül egy food truck a koronavírus járvány kellős közepén a Kongresszusi Központ parkolójába?

P.K.: Az egész NPK Beef anno azért jött létre, mert szerettük volna a magyar emberekhez eljuttatni a marhahús szeretetét, ugyanis akkoriban 1-2 kg/fő volt a tényleges marhahús fogyasztás évente. Szeretek foglalkozni az emberekkel, és amikor néhány hónappal ezelőtt be kellett zárnunk a vírus miatt a Hedon Taproom-ot, sokat gondolkodtam azon, hogy tudnánk megtartani az embereimet. Akikből elég sok van, hiszen az NPK Beef egy csoport, amihez tartozik egy tenyésztő telep Kecskeméten, amit a tulajdonos társam, Nagy Pál vezet. Itt organikus körülmények között tenyésztjük a francia vérvonalú Charolais tenyészállatokat. A feldolgozás során nem csak a saját marháinkból, hanem hasonló szemlélettel rendelkező tenyésztő társaink marháiból is készítünk termékeket.

Miért pont a Kongresszusi Központ parkolója lett a helyszín?

N.R.: Egy barátunk révén nagyon jó kapcsolatba kerültünk velük, és mivel a szabályozások engedik a parkolókban való területbérlést, nem volt kérdés, hova helyezzük ki a kocsinkat.  Persze, ettől még a helyszíni fogyasztást mi sem engedélyezzük, a frissen készült ételeinket is csak elvitelre kínáljuk, valamint, a Netpincérrel hamarosan megállapodunk kiszállításra is.

És egy darab food truck elég tud lenni a telep és a feldolgozó fenntartására is?

P.K.: Az éttermi vonal tényleg majdnem teljesen nullázódott, viszont vannak viszonteladó partnereink, jellemzően delikáteszek, vagy reform és egészséges ételeket forgalmazó kisboltok, ahol azért van egy minimális forgalmunk. Érdekes, hogy némelyik boltnak jelentősen csökkent a forgalma, némelyik szinten maradt és van olyan is, aki most kiugróan teljesít. Ez utóbbi webshopos forgalmat bonyolít, csakúgy, mint mi, ami egyébként nálunk is kb. háromszoros forgalommal megy, mint korábban.

A food truck is napról napra jobban teljesít, kezdik megszokni az emberek, hogy itt van, és kezd kialakulni egy (micro) törzsvásárlói kör. Így teljes a kép, és ezeknek a bázisoknak az összessége segítség abban, hogy a felszínen tudjunk maradni. Az üzem önköltségi kapacitása 4 feldolgozott marha/hét a jelenlegi szervezeti mérettel és infrastruktúrával. Pillanatnyilag 2 marhát dolgozunk fel, de hétről hétre növekedést tapasztalok ott is. Reményeim szerint május végére el fogjuk érni a megszokott heti mennyiséget, amiben segítség tud lenni a budaörsi Auchanban júniusi nyitással tervezett kioszkunk is az áruház szívében.

Még úgy is erősebb a webshop, hogy a food truck nemcsak egy átvevő hely, de részben bemutató tér is?

P.K.: Igen, egyértelműen. Mivel a kialakult helyzetben kibővítettük az online shopunkat, ahol már nem csak a mi termékeink találhatók meg, hanem igyekszünk minden kistermelőnek és tenyésztőnek lehetőséget adni ebben az időszakban arra, hogy a termékeiket megjelentessék nálunk, ott sokkal könnyebben tudják az érdeklődők átnézni a kínált termékeket. A truck-ban nem tudunk mindent bemutatni. Még ha a kocsi valóban egy átvevő bázis is, itt csak a mi termékeinket, valamint a régebbi partnereink sajtjait lehet megnézni és a helyszínen megvenni.  Minden más esetben az előre megrendelt alapanyagokat lehet átvenni.

Említetted, hogy az előre csomagolt termékek mellett friss street food ételeket is készítetek a helyszínen, ahol Nagy Róbert a séf, és Fülöp Adrián segít neki. Robi, te minden nap Siófokról érkezel. Megéri?

N.R.: Krisztiánnal nagyon régi kapcsolat fűz össze bennünket. Amikor még Siófokon szakoktató voltam, és a Délipart BBQ ottani éttermében dolgoztam, akkor kezdődött a barátságunk. Aztán onnan tavaly a budafoki egységébe kerültem, ahova szintén Krisztiánék szállították az árut. És amikor 2019 őszén kezdett sok dolog átalakulni Budafokon, és elérkezett az idő, hogy más munka után nézzek, Krisztián azonnal felajánlotta, hogy jöjjek át a Hedonba, mert épp kezdte a catering részt beindítani. Ez a segítség akkor nekem nagyon jól jött, így nem kérdés, hogy megéri-e ingáznom a két város között. Valamint, hiszek a cég termékeiben.

Sok kifejezetten komoly minőségű alapanyaggal találkoztam már a munkám folyamán, de olyannal még nem, mint az NPK termékei. Teljesen azonosulni tudok a cég filozófiájával, ezért természetes, hogy mindenhol képviselem őket. Arról nem is beszélve, hogy szerintem őrülten laza és menő dolog, hogy van egy food truck-unk, ahol elsősorban előre csomagolt alapanyagokat értékesítünk, aztán hipp-hopp, előkerülhetett egy rostlap, és jó kis street food fogásokat is árulhatunk.

Ha megnézi valaki az ajánlatot a truck elején, az öt marhahúsos étel mellett egy sertéshúsból álló szendvicsetek is van. A sertéshús is a tietek?

N.R.: Erre az egész kocsira úgy kell nézni, mint egy koprodukcióra. Ahol a marhahúst a NPK Beef adja, a kocsi maga a Hedon kézműves sörösöké, a sertéshúst a MeatMasters BBQ&Grill-től kapjuk, a bucikat a Brucker Pékségtől, a kávénk pedig egy jó kis olasz termék, a Citta d’Italia Caffe. Ezzel a kis összeállással igyekszünk segíteni egymásnak, mert szerintem csak összefogással lehet igazán hatékonyan átvészelni úgy ezt az időszakot, hogy mindenkinek legyen bevétele.

Sörből viszont minden fogáshoz mást-mást kínáltok?

N.R.: Nem. De azrt elég komoly sortimentünk van Hedon sörökből az ételektől függetlenül is, amelyeket ötletes, rekeszes papírdobozba tudunk tenni. És szerencsére nagy rájuk az érdeklődés, mert tényleg mindazon túl, hogy nagyon jól mennek ezekhez az ételekhez, izgalmasak és játékosak is. Itt van például a Charlie Firpo, ami egy félbarna, 0,66-os kiszerelésben… Az összes többi termékben is van valami játék, valami geg, ami nagyon szórakoztató, a sörök pedig nagyon jóízűek. És már megjött a kétfajta nyári, ízesített változat is, egy ananászos és egy kis citrusos.

Robi, te eléggé jól ismered a BBQ világot. Szerinted jó döntés ezt kínálni a truck-ban?

N.R.: Maga a BBQ egy kicsit messze esik a közízléstől itthon, de ez is lehet egy útja annak, hogy még jobban megismertessük és megszerettessük az emberekkel. Én nem vagyok egy kifejezett BBQ szakember, én séf vagyok, de a Meatmaster-esek nagyon profik ebben a témában, s úgy látszik, beválik ez a vonal, mert az emberek előszeretettel veszik és eszik, és senki nem hiányol más, ismertebb ízeket. Arról nem is beszélve, hogy az emberek egyre jobban törekednek a minőségi hazai vagy lokális alapanyagokra, és ez azért a BBQ alapanyagokra nagyon jellemző.

Maradtok a parkolóban a karantén után is?

P.K.: Tervbe van újabb büfékocsi telepítése is, folyamatosan szondázzuk a helyszíneket. A Kongresszusi Központnál augusztus végéig nagy valószínűséggel maradhatunk, és folynak az egyeztetések arról, hogy tudnánk ezt állandósítani. Ez egy szuper hely, és úgy tapasztalom, tetszik az embereknek, amit csinálunk akár a street food vonalon, akár az előre csomagolt termékeinket nézve.