Szóval, akiket érdekel, azoknak érdemes az elkövetkező még majdnem három hétben néznie összefoglalókat, akár ha ráérnek, vagy tudnak mellette dolgozni, élőben végig követni (jó)pár szakaszt (legegyszerűbben Eurosporton keresztül). Bicikli, borvidékek, Olaszország!
Ugyan a másik kettő háromhetes, a nagyobb hírű Tour és a kisebb Vuelta is Európa azon két országában van, amelyek az olaszok mellett a legnagyobb bortermelők, mégis, valahogy az utóbbi években úgy alakult, hogy a Giro d’Italia akár háromhetes borturista bemutatónak is elmenne. Nyilván, ez is (az egyik) részben ki is mondott cél a verseny vonalával kapcsolatban.
Ok, az Etnára nem elsősorban a Nero d’Avola élvezet miatt mennek fel (sőt, ezt a felmenetelt ritkán élvezik…), hanem, mert mostanában az Etna az első komoly magashegy az úton. És, komoly borvidék azért.
Mint ahogy a Matera és Brinidisi közti szakasz is, Tarantotól, amely amúgy az egész verseny legunalmasabb szakasza lesz – ugyanakkor a Puglia IGT területe is, primitivokkal, negroamarokkal, meg még több olajfával…
Ezt követően sem lankad a szőlő iránti figyelem (sem), a 10. szakaszon, 13-án tengerparton, magasdombok között és tengerparton halad a verseny, Abruzzo-t tudjuk beutazni, némi helyi borok társaságában. A célnál Teramo megyében leszünk, ha nem is közvetlen itt, de a megyében található a Colline Teramane DOCG, Abruzzo tán leghíresebb, Montepulciano és Trebbiano termő vidéke.
Ezen két, külön kiemelt szakasz után, már a Velencei Előalpokban jön el a borszerető igazi ideje. Az elmúlt öt évben negyedszer jár a vidéken a Giro – nem kevés marketinglíra, akarom mondani, euró van mögötte, ennyire nagy „szerelem” ritkán szokott adódni… Ráadásul ez a 14. szakasz október 17-én szombaton ezúttal a borvidék klasszikus útján megy végig, és végig látható is lesz, merthogy egyéni időfutam, 34 km-en. Lehet proseccozni, igen, Conegliano és Valdobbiadene között haladnak a versenyzők. Pont a két ikonikus városka között, a tán harmadik számú helyet, Pieve di Soligot is érintve, Col San Martino és Guia felől érkezve a DOCG minősítésű városka és ültetvényei közé.
Két szakasszal, de három nappal később, október 20-án pedig nemcsak jóféle friuli-i borokkal tudunk találkozni, hanem, a vidék, Észak-Kelet-Olaszország leghíresebb élelmiszerét is tudjuk képzeletben fogyasztani, merthogy az út Udine-ből „csekély” 229 km után San Daniele del Friuliba visz. Aki térképen is követné, az legkésőbb itt menjen rá az alapoldal eme Friuli szakaszára: https://www.giroditalia.it/en/tappe/stage-16-udine-san-daniele-del-friuli/.
A vidéken már jártak ugyanis felvont szemöldökkel kérdezhetik, hogy lehetséges ez, amikor a két város között van egy kb. 20 km-es út is… Nos, a kerékpáros versenyszervezők nem mindig a legrövidebb verziót használják, az út az ellenkező irányban lévő Cividale del Friulit pl. kétszer is érinti, hogy emelje a látogatottságát. San Danielebe is harmadszorra érkeznek meg, mire ténylegesen leintik a mezőnyt…
A Dolomitok után pedig október 23-án a legsíkibb, egyben leghosszabb szakasz következik, melynek célja Asti. Másnap, az utolsó előtti szakasz pedig Albaból indul, hogy Sestrierebe érjen fel – hogy felér-e oda, az jó kérdés, hogy a 2744 méter magasan fekvő Angelo-hágó járható lesz-e, afelől azért, nevemhez méltón tamáskodom egy picinyt…
De a két A-betűs várost nem kell magyarázni.
Utolsó gondolat: a normális, májusi versenyidőszak szerint idén Budapestről indult volna az Olasz-kör, a Covid ezt (is) elmosta. Az érdeklődő milliók láthatták volna Pesten kívül Esztergomot, a Neszmélyi és a Pannonhalmi Borvidéket (Pannonhalmán hegyi részhajrával), Győrt, majd Székesfehérvárt, a komplett Balaton-felvidéket, Keszthelyt, és végül Nagykanizsát.
Talán jövőre.