A Szakmaközi Bormarketing Bizottság a Magyarországon előállított és forgalomba hozni kívánt borászati termékek után fizetendő szakmaközi bormarketing járulékról szóló piacszervezési intézkedés határozata alapján jött létre. Így minden borászat, amely Magyarországon borászati terméket hoz forgalomba, köteles a forgalomba hozatalt megelőzően a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa részére szakmaközi bormarketing járulékot fizetni, melynek mértéke a 2021-es naptári évre mindhárom borkategóriában (OEM, OFJ, FN) literenként 1 forint.
A Pécsi Borozó megkereste a Hegyközségek Nemzeti Tanácsát (HNT), kérdéseinkre1 a bormarketing járulék bevezetésével és felhasználásával kapcsolatban Brazsil Dávid főtitkártól az alábbi válaszokat kaptuk e-mailben:
A Pécsi Borozó igyekszik követni a fejleményeket és reményeink szerint a Szakmaközi Bormarketing Bizottságot is el tudjuk érni, hogy ennél részletesebben, pontosabban tudjunk képet alkotni, mire fordítják majd a begyűjtött járulékot.
1
"1. Mennyi pénzt várnak évente beérkezni a 2021-től bevezetett szakmaközi bormarketing járulékből?
2. A járulék újraosztási rendszere:
a) az Országos Bormarketing Alapba az OEM/OFJ az FN borászati termékek
esetében kilencvennyolc (98) százalékot,
b) a Kulturált Borfogyasztást Népszerűsítő Alapba két (2) százalékot
Csak a HNT/AMC/MTÜ/MBA saját projektjeit finanszírozza a rendszer vagy lehetőség lesz hegyközségi, borvidéki vagy civil projekteknek is forráshoz jutni ezekből az alapokból?
3. Kik a Szakmaközi Bormarketing Bizottság tagjai?
4. Csak a bizottság tagjai dolgoznak a 3 éves stratégián vagy bevonnak külső szakértőket, cégeket is?
5. Az első Országos Bormarketing Akcióterv mikorra készülhet el?
6. Többen kritizálják a rendszert hogy előbb kell fizetni, és csak később lesz bármilyen stratégia vagy akcióterv. Ezt nem érzik visszásnak?"