Kérem Várjon!
Hírek
Járulék bormarketingre
gyz
2021 January 22.

A Szakmaközi Bormarketing Bizottság a Magyarországon előállított és forgalomba hozni kívánt borászati termékek után fizetendő szakmaközi bormarketing járulékról szóló piacszervezési intézkedés határozata alapján jött létre. Így minden borászat, amely Magyarországon borászati terméket hoz forgalomba, köteles a forgalomba hozatalt megelőzően a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa részére szakmaközi bormarketing járulékot fizetni, melynek mértéke a 2021-es naptári évre mindhárom borkategóriában (OEM, OFJ, FN) literenként 1 forint.

A Pécsi Borozó megkereste a Hegyközségek Nemzeti Tanácsát (HNT), kérdéseinkre1 a bormarketing járulék bevezetésével és felhasználásával kapcsolatban Brazsil Dávid főtitkártól az alábbi válaszokat kaptuk e-mailben:

  • A szakmaközi bormarketing járulék és többletjárulék befizetéseket a HNT elkülönített számlákon kezeli. Ebből az Országos Bormarketing Alapba az OEM/OFJ az FN borászati termékek esetében 98 százalékot, a Kulturált Borfogyasztást Népszerűsítő Alapba 2 százalékot elnökségi jóváhagyást követően utal át.
  • A HNT a 2020 szeptember 8-i ülésén döntött a Bizottság létrehozásáról, tagjait a november 24-i tanácsülésen választotta meg.
  • A Szakmaközi Bormarketing Bizottság 5 tagú, elnökét a HNT Elnöksége választotta ki, két tagot delegált a HNT Tanácsülése, és szintén két tagot delegált a Szakmaközi Bizottság. Közülük egyről szavazhattak a tagok, a másik személyről a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége döntött. Elnöke Légli Ottó, tagjai: Dr. Molnár Péter és Schmidt Győző, a HNT Elnökségének tagjai, Figula Mihály a Magyar Bor Akadémia képviseletében, valamint Oláh László a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége képviseletében.
  • Alakuló ülését online videokonferencia formájában tartotta decemberben, majd januárban megkezdődött a piacszervezési intézkedésben kijelölt konkrét feladatok meghatározása és a stratégiai tervezés. A rövid határidők miatt a munka a hatékonyság növelése érdekében heti ülések formájában folytatódik tovább.
  • A Bizottság tanácsadó testület, ezért döntéseket nem hoz. Első körben a határozatban foglaltak szerint a stratégiát készíti el. A piacszervezési intézkedés célja forrás teremtése és megfelelően koordinált felhasználása az ágazat igényeihez igazodva, és – a HNT-n keresztül – az ágazat ellenőrzésével.

A Pécsi Borozó igyekszik követni a fejleményeket és reményeink szerint a Szakmaközi Bormarketing Bizottságot is el tudjuk érni, hogy ennél részletesebben, pontosabban tudjunk képet alkotni, mire fordítják majd a begyűjtött járulékot. 


1
"
1. Mennyi pénzt várnak évente beérkezni a 2021-től bevezetett szakmaközi bormarketing járulékből?
2. A járulék újraosztási rendszere:
a) az Országos Bormarketing Alapba az OEM/OFJ az FN borászati termékek
esetében kilencvennyolc (98) százalékot,
b) a Kulturált Borfogyasztást Népszerűsítő Alapba két (2) százalékot
Csak a HNT/AMC/MTÜ/MBA saját projektjeit finanszírozza a rendszer vagy lehetőség lesz hegyközségi, borvidéki vagy civil projekteknek is forráshoz jutni ezekből az alapokból?
3. Kik a Szakmaközi Bormarketing Bizottság tagjai?
4. Csak a bizottság tagjai dolgoznak a 3 éves stratégián vagy bevonnak külső szakértőket, cégeket is?
5. Az első Országos Bormarketing Akcióterv mikorra készülhet el?
6. Többen kritizálják a rendszert hogy előbb kell fizetni, és csak később lesz bármilyen stratégia vagy akcióterv. Ezt nem érzik visszásnak?"

banner