Kérem Várjon!
Cikkek
Amerikába mennek I.
Összefogás formálódik a magyar borok amerikai értékesítéséért
mz
2011 March 01.

George Pataki, New York állam magyar származású, volt főkormányzója részvételével formálódik összefogás a magyar borok USA-beli értékesítésért. Bár kisebb megmozdulások, borvacsorák, népszerűsítő estek, vagy borászatok egyéni bemutatkozásai eddig is voltak, az ingerküszöböt nem sikerült még elérni, a magyar bor pedig láthatatlan az amerikai piacon. A program ötletgazdái és kezdeményezői egy konferencián ismertették terveiket a meghívott borászatokkal Pécsett, február közepén. A realitásokat Monika Elling vázolta fel a hallgatóságnak.

„Mindig felteszem magamnak a kérdést, hogy miért nehéz az USA-ban magyar bort vásárolni?” – vetette fel a tokaji felmenőkkel rendelkező George Pataki. Hogy a piacra való betörés nem lehetetlen, arra az argentinokat hozta fel példaként a kormányzó. A dél-amerikai ország borai ugyanis tíz éve még ismeretlenek voltak. „A sikerhez egy kormány által támogatott, de a magánszektor irányította programra van szükség.”

„Sikerre éhes ágaszat a borászat, de az eredményekhez mindenekelőtt rendbe kell tenni a dolgainkat” – mondta el Tiffán Zsolt országgyűlési képviselő a találkozón. A politikus-borász személyében jelentős és hatékony borászati képviselet kialakulására van lehetőséga törvényhozásban, a szakma kérdéseivel külön albizottság is foglalkozik. Tiffán több, sürgősen elvégzendő feladatra is felhívta a figyelmet, miszerint ésszerűsíteni kell a dokumentáció rendszerét, de sürgette egy termelőkből álló szakmaközi összefogás létrejöttét is. Mint elmondta, nem szabad elfeledkezni a közép és alacsony árkategóriás borokról sem, melyek kellő piaci védelem híján vannak leginkább kitéve a külföldi borok beáramlásának. A képviselő felszólalását azzal zárta, hogy „szent kötelezettségünk integrálni a határon túli magyar bortermő területeket is”.

„Mi addig az USA-ban sokat nem tudunk tenni a magyar borért, amíg nem lehet megvásárolni” – véli Dán Károly new-yorki magyar főkonzul. „Lehet akciókat és kampányokat folytatni, de amíg nincs termék, addig ezeknek nem lehetnek eredményesek. A hazai háttér megszervezése után a magyar diplomácia készen áll a hatékony érdekképviseletre és promócióra.”

Bock József szerint a presztízs felől is meg kell közelíteni a magyar borok amerikai piacra kerülésének a kérdését. „Ma sokszor ott van elkönyvelve a magyar bor, ahol nem szeretnénk. Az elmúlt években már bebizonyítottuk, hogy hozzáértésben, minőségben nincs probléma. A borainkkal oda kell bejutnunk, ahova betudunk, tehát a legjobb borainkkal a legjobb helyen, a megfelelő áron.” - jegyezte meg a villányi borász.

Folytatás holnap, Monika Elling előadásával.

A kép innen származik, fametszet Frank Leslie képes hírújságából.
(Frank Leslie’s illustrated newspaper July 2, 1887, pp. 324-325. Library of Congress, Prints and Photographs Division, reproduction number LC-USZC2-1255)

banner