Új sorozatunkkal a borpiacon fellelhető marketingtrendeket mutatjuk be elsősorban a fogyasztói/vásárlói magatartáson keresztül. Célunk a borászok, borértékesítők és borrajongók látókörének, eszköztárának szélesítése trendpéldákkal, valamint ezekkel a példákkal az inspirálás. Kiindulópontunk, hogy a bor marketing szempontból egy ugyanolyan termék, mint bármelyik más, melyet ugyanúgy el kell tudni adni, mint bármi mást. Mégis a bor, az bor… melyet rajongva, kíváncsian, élvezettel, történettel, ár–érték aránnyal, hangulattal, ízekkel és illatokkal iszunk, kóstolunk, dugózunk ki, fogjuk meg az üvegét, olvassuk a címkéjét.
Nap mint nap jelenik meg egy új borászat és egy újabb borválogatás, vagy egyedi, vonzó címkéjű bor, jól hangzó ismerős vagy ismeretlen szőlődűlőkről, izgalmas és ínycsiklandozó borleírásokkal. Nem csoda hát, ha a fogyasztók, vásárlók egyszer csak telítődnek a sokféle választási lehetőséggel. Egyre inkább az az érzése az embernek, hogy időhiányban szenved, sok mindenre nincs idő (és türelem), sőt tudás sem arra, hogy körültekintően, a számára leginkább kedvező és passzoló ajánlatot, terméket válassza. Az egyre nagyobb választék nem további fogyasztást, hanem orientációnélküliséget eredményez.
A fogyasztóknak közben egyre fontosabb az egyediség, hogy ebből az információáradatból, színes és szerteágazó kínálatból az ő személyiségükhöz, ízlésükhöz, igényükhöz megfelelőt tudják választani, azt a lehető leggyorsabban megtalálják, dönteni tudjanak és vásárolhassanak. Különösen egy olyan termék esetén, mint a bor. A vásárló nemcsak a jó ár–érték arányra törekszik, de fontos neki, hogy a borász vagy pince értékrendje az ő világához közel álljon, és ahhoz valamilyen szempontból passzoljon is. A borvásárlás egyben jó próbatétel is, a kíváncsiság és az élvezet pillanatnyi találkozása, és egy jó élménysorozat, hangulat kezdete (vagy folytatása).
Tehát a túlkínálatban a vásárlónak szüksége van kurátorokra, akik leegyszerűsítik, meggyorsítják a választást, válogatnak, szelektálnak és a megfelelőt kínálják. És itt nem a sommelier-feladatokról beszélünk. Hanem azokról a márkákról (pincészetekről, borászokról), kereskedőkről, bloggerekről, újságokról, híres emberekről beszélünk, akik felismerték, hogy szükség van a kurátorságra, mint egy újfajta szolgáltatásra a szerteágazó kínálati piacon! A már meglévő szolgáltatásuk és kínálatuk mellett, valamint ismerve saját ügyfeleiket, egy olyan igényre kínálnak megoldást kreatív módon, mely egyre fontosabb a vevők számára. Nézzünk néhány inspiráló ötletet, melyek ebbe az irányba mutatnak.
A Le petit ballon internetes boráruház havi 20 euróért havonta két üveg bort küld, amelyet Jean-Michel Deluc a Ritz (volt) sommelier-je válogat ki a vásárlók számára. A palackok mellé egy videót is kap a megrendelő, ahol együtt kóstolhat Jean-Michellel, valamint kedvezményt kap, ha az adott havi borokból szeretne még többet vásárolni. Amennyiben érettebb, ritkaság számba menő vagy éppen nagyobb renoméval rendelkező borokat kedvel a megrendelő, úgy neki havi 40 euróért küldenek 2 palackkal.
„Wines that Rock” egyedi megkülönböztetett és szelektált borok nem mástól, mint a nagyhírű Rolling Stone magazintól. A borokat olyan zenekarok zenéi inspirálták, mint a Rolling Stones, Pink Floyd vagy a Grateful Dead. Természetesen van mögötte egy borászat is, a Mendocino Wine Co., ami mindezt elkészíti.
Azok a bizonyos savak! Az Acid Inc. cég egy kétszemélyes cég, aminek célja az olyan borok válogatása és értékesítése, melyek jól eltalált savtartalmuknak köszönhetően kiválóan passzolnak a különböző ételekhez. Olyan olasz, osztrák, francia, amerikai és argentin borokat értékesítenek főleg éttermeknek az Egyesült Államokban, melyek kis családi borászatoktól származnak és a borok savai kiegyensúlyozottságot sugallnak a tannin, a gyümölcsösség és a terroir között.
A hírességek közül, talán Francis Ford Coppola volt az első, aki szőlőbirtokot vett és saját bort készített. Azóta sokan követték a példáját, mint pl.: Richard Gere, Fergie, Angelina Jolie, stb. Mégis Drew Barrymore-t emeljük ki, aki családjának ajánlja azt a pinot gris-t, melyet utazásai inspiráltak.
Partnerünk: TrendInspráció Műhely