Varsó központjában megrendezett eseményen magyar részről 11 borvidékről 26 borászat, lengyel részről több, mint 230 fős, kizárólag üzleti közönség vett részt. Fokozott érdeklődés mutatkozott a hagyományos tematikus mesterkurzusok iránt: a lengyel szakemberek az Országos Borverseny díjnyertes tételein keresztül fedezhették fel hazánk változatos borkínálatát.
Lengyelország kiemelt jelentőséggel bír a magyar borexport szempontjából: 2019-ben értékben az 5. helyet foglalta el. Az itt értékesített magyar borok ára 65%-kal magasabb az átlagos exportárnál. 2019. első 11 hónapjában a teljes magyar borexporton belül a lengyel kivitel 2,7 millió liter volt.
„A külpiaci értékesítések növeléséhez elengedhetetlen a folyamatos jelenlét a célországokban. Lengyelországban jelenlétünk növelése kiemelt célunk, hiszen az előrejelzések alapján a lengyel borfogyasztás mind mennyiségben mind értékben várhatóan növekszik majd az elkövetkező években – nyilatkozta Brazsil Dávid a HNT főtitkára. Az elkövetkezendő öt évben az export mennyiségét legalább háromszorosára kell növelni, hiszen jelenleg Magyarország Lengyelországnak a borkereskedelem terén csupán a 8. partnere.”
A varsói kiállítás, a fent megfogalmazott célok megvalósítását erősíti, a résztvevő borászatok közül az Ikon Borászat immár harmadik, a Dubicz Borászat és Szőlőbirtok második alkalommal vesz részt az eseményen.
Konyári Borbála az IKON Borászat ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az előző évek tapasztalataihoz hűen, az idén is nagyon jól szervezett a rendezvény. Hozzátette, igyekeznek feltérképezni, mennyire illik a magyar bor a lengyel gasztronómiába, illetve mire érdemes figyelniük a termékeikkel kapcsolatban. Tapasztalataik szerint a közönség nagyon érdeklődő és hozzáértő, emellett árérzékeny is, így nem csak a csúcsboraikat, hanem az alacsonyabb árkategóriába sorolt termékeket is felvonultatták. Ebben az évben kínálatukat pezsgővel is kiegészítették, mivel úgy érzik, hogy a habzó- és gyöngyöző borok iránt fokozott az érdeklődés.
Egy hónapja még a HNT által szervezett krakkói kiállításon vett részt Dunai Bernadett, a Dubicz Borászat és Szőlőbirtok ügyvezetője. Úgy vélekedik, az ilyen eseményeken fontos többször megjelenni, hiszen így könnyeben alakul ki bizalom a potenciális megrendelő és a borász között. Elmondta, hogy az előző év tapasztalata az volt, hogy a főként sommelierekből, importőrökből és kereskedőkből álló szakmai közönség jobban keresi a száraz borokat, mint az alacsonyabb árú édes termékeket, épp ezért ő is a száraz fehérborait vonultatta fel a varsói rendezvényen.