Kérem Várjon!
Cikkek
Formabontó
Trendek a bormarketingben 4.
Rechnitzer Szilvia
2014 January 10.

Hosszú ideje az üveg jelenti az alkoholos italok csomagolását, hiszen 2012-ben 200 milliárd darab fordult meg a kereskedelemben, igaz, 74%-ban a sörök részesednek ebből a piacból, míg a borok 11%-ot képviseltek. Az olyan tradicionális borrégiókban, mint például Nyugat-Európa, ahol az összes bor fele kerül üvegben értékesítésre, nem meglepő, hogy egy-két érdekes kezdeményezést láthatunk a csomagolás megváltoztatására. 

A változásokat olyan igények hozzák létre, mint a környezetvédelem, termelői költségcsökkentés, nagyobb polcrészesedés, olcsóbb szállítási költségek, vagy éppen a borfogyasztás mobilizálása és ne feledkezzünk meg a változói fogyasztói szokásokra való reagálásról sem. Egyértelmű, hogy az újdonságokra és a nem-tradicionális megoldásokra inkább a fiatalabb korosztály mutat érdeklődést először.

Az első érdekesség a szögletes borosüveg piaci megjelenése, mely kevesebb helyet foglal a polcokon (vagyis több fér el a polcokon), valamint kevesebb kartonpapír szükséges a csomagolásához, melyet a szállításhoz és a tároláshoz is használnak. Ahogyan az ötletgazda a kaliforniai Truett-Hurst borászat állítja: „ha minden borászat szögletes üvegre váltana, millió szám menthetnénk meg fákat, a kartonon spórolva” . A szögletes borsor neve egyszerűen California Square, mely nemcsak a szögletességére utal, de az egyenességre, tisztességre is.


Truett-Hurst nem riad vissza az alternatív csomagolástechnikák alkalmazásától sem, hiszen a tavalyi évben a boraikat újrafelhasznált papírba csomagolták, melyeken elmesélték minden egyes bor történetét, recepteket és ételpárosításokat ajánlottak hozzá, kihasználva a rendelkezésre álló helyet, melyhez egy boros címke oly kevés. Ezen ötlet rendkívül gyors sikert eredményezett.


És ne feledkezzünk meg a PET palackokról sem. A hagyományos PET palackokban kínált boroknak egyértelműen olcsó és rossz minőséget tükröző imidzse van, nem beszélve a környezetkárosító hatásáról. Azonban már 5 évvel ezelőtt bevezette egy ausztrál borász, Wolf Brass Green Label elnevezésű termékcsaládját, mely csavarzáras és boros üveget imitáló megjelenésű, azonban könnyebb, olcsóbb, amivel - a borász elmondása szerint - 29%-kal csökkentette a borászat által kibocsátott káros gázok mennyiségét. A Green Label sorba egy fehéret és egy shirazt töltöttek. Mr. Blass szerint a bor minőségére semmilyen káros hatással nincs a műanyag palackban való tárolás. Mindezek után újabb borászatok (például Monte Dos Amigos) rukkoltak elő az üvegimitáló PET palackokkal, melyekkel nyilván nem a gyűjtőket, sokkal inkább a szupermarketekben és azonnali fogyasztásra vásárló fiatalabb borfogyasztókat célozták meg.


Paperboy márkanév alatt jelent meg az első préselt újrahasznosított papírból készült borospalack, melynek súlya összesen 65 gr (szemben a 400-500 gr-os üveggel), valamint természetes alapanyagú tintával nyomtatott. Az első papírpalack az Egyesült Államokban debütált. A palack megalkotói szerint nemcsak a csomagolás, de a bor is egyedülálló, könnyű kiöntést és visszazárhatóságot ígér, mely akár a nem otthoni fogyasztásra is alkalmas. Jégben állva három órát bír ki. Maga a címke design egy kicsit retro ugyan, de mindenképpen trendi és eredeti.


A borcsomagolás másik innovációja az on-the-go szegmensben látható, vagyis olyan kis kiszerelésű borok megjelenését látjuk, melyek a házon kívüli fogyasztási alkalmakhoz könnyen igazodik, legyen szó kirándulásról vagy éppen partizásról, de mindezeken túl a HoReCa-ban is van szerepük a kisadagos boroknak (éttermekben, repülőkön, stb.).

A Vini nem más, mint egy vékonyka üvegcső, melyben 187 ml bort kínálnak, vagyis negyede a megszokott borosüveg kiszerelésnek. Ez az ’elérhető luxus’ kategóriába tartozó magas minőségű bor – merthogy ez a borok márkaneve is egyben Vini (Napa és Sanoma völgyéből) - rendkívül elegáns és eredeti megoldása a visszafogott borfogyasztás kultúra követőinek.


A másik érdekesség ebben a szegmensben a svéd Cefour Wine & Beverage cég által kifejlesztett Easy Wine Glass, mely a merlot-t, shiraz rosét és chardonnay-t kínál egyszeri műanyag borospoharakban, jól lezárható tetővel. Ezen kiszerelés szintén 187 ml bort tartalmaz, mely kimondottan az olyan outdoor-eseményekhez kiváló, ahol nem ajánlatos üvegpoharakat használni. Mindezeken túl rendkívül kényelmes és takarékos megoldást jelent mind a vendéglátónak, mind a vendégnek.


Végül egy hasonló megoldás Amerikából Zipz, mely szintén műanyag pohárba kínálja a borait, de még egy CleanWrap borítást is kap a pohár, így a bor friss marad, a pohár pedig tiszta, ezzel ideális minden nagyobb rendezvényre, partyra, vagy éppen kirándulásra. Egyébként egy baseball bajnokság apropója adta az ötletet a termék kifejlesztésére. Maga a pohár és annak csomagolása is 100%-ban újrahasznosítható.


(Forrás:  http://bestinpackaging.com/)

banner