Kérem Várjon!
Cikkek
Kell marketing a bornak?
Ajándékbontás: Tóth Adrienn Bormarketing
Győrffy Zoltán
2020 December 29.
Könyvet kapni jó. Karácsony előtt érkezett meg hozzám Tóth Adrienn könyve. A boros világban ismertem meg Adrit, szerkesztőként, újságíróként dolgozott, kedveltem azt is, ahogyan. Meg utána azt is, mikor váltott és a marketing, pr, kommunikáció céges oldalára került át és elsősorban boros végeket menedzselt a jobb megjelenés és megítélés felé. Most könyvben foglalta össze a tapasztalatait, nem spoiler, ha azt mondom: csak remélem, sok borász veszi a fáradtságot és elolvassa.

Két éven át volt szerencsém főszerkeszteni a Borászati Füzetek borszakmai lapot, ahol némi arculati és némi tematikai frissítést is sikerült véghezvinni. Szerencsére jó szerkesztőtársaim voltak, akik a mai napig is készítik a lapot, néhány szerzőt pedig magamnak sikerült megnyernem, köztük Tóth Adrit is. Úgy véltem, hogy a bormarketing olyan témakör, ahol némi elméleti,viszont sok gyakorlati megoldást kell megmutatnunk a magyar borászoknak, hogy kimozduljunk az esetek többségében tapasztalható "ahogy esik, úgy puffan" megközelítésből. Sok hasznos és újszerű cikk született, a Borászati Füzetek azonban csak kevés magyar borászhoz jut el, mármint úgy, hogy el is olvasná...

Adri azonban nem állt le azóta sem, bormarketingelt a gyakorlatban is, meg írt is mellette azért, mert hát aki egyszer elkezdi... A "Bormarketing - szemléletváltó eszközök a modern és sikeres borászathoz" olyan könyv lett, amit nehéz volt letenni. Még annak is, aki ebben a világban mozog nap mint nap, voltak benne új infók, másfajta látásmód, alternatívák, de mindez olyan nyelven íródott, ami semmiképp sem a szaknyelvi szleng fitogtatása.

Közérthetően, ugyanakkor szisztematikusan vezet bennünket a szerző azon az úton, amely végén egy egyedi és hatékony megjelenést tudunk megalkotni saját magunknak, segítséggel vagy anélkül, minimálra véve, vagy felturbózva. Csak reménykedni tudok benne, hogy akár a téma iránti érdeklődésből, akár a szerző iránti elkötekezettségből, de valóban sok magyar borász veszi a fáradtságot (no és a könyvet) és olvasni kezd. És gondolkodni kezd.

A könyv nem ad tuti megoldást a kezükbe, mindenkinek meg kell találnia a saját hangját, saját útját, mert a sablonok csak rövidtávon működnek, viszont a rólunk alkotott kép hosszú távon ég bele a köztudatba. Ha elég jók vagyunk. Ha nem, akkor meg semennyire, akkor nincs tétje. De tétre játszunk, a bor termék, áru és a legjobb áron kell értékesítenünk, amiben a jó marketing segítség lehet. Az alapja mindennek azonban ha van termék. És a termék jó. És ha van hozzá sztorink. És arc, aki elmondja.

Tóth Adri könyve remek katalizátor, beindítja a gondolkodást, az agyalást és nagyon konkrét példákkal él, nem véletlenül, hiszen a szerző ezen a piacon tevékenykedik már jó ideje, ismeri a viszonyokat, ugyanakkor nemzetközi borakadémikusként szélesebb látóhatárral bír. Bár üres fordulatnak tánik, mégis le kell írni: hiánypótló könyv ez, mert a magyar piacból még nem kelt ki ilyesmi. Tankönyv, olvasmány, munkafüzet egyben. Csalódott lennék a magyar borszakmában, ha nem kellene második kiadás rövid távon belül.

A Bormarketing – szemléletváltó eszközök a modern és sikeres borászathoz című kötet a kiadó honlapján vásárolható meg
Fotó: Dancsecs Ferenc