Kérem Várjon!
Cikkek
Ismeretlen ismerős
Látogatóban: Danubiana
RMP
2010 January 05.

Hiába a Danubiana a magyarországi borpiac egyik legnagyobb szereplője, gyakran még borkedvelő ismerőseink is értetlenül néznek vissza cégnév hallatán: „Ki?”. Ez persze nem véletlen, sőt részben tudatos építkezés eredménye. Mi mégis bemutatnánk, miért lehet érdekes a magyar vállalat. A Danubiana a Pannon Borrégió legnagyobb boros cége, a bonyhádi székhelyű borászat évi mintegy 10 millió palackot állít elő (bonyhádi és gyöngyösi) pincészeteiben. Boraik nemcsak innen, hanem a dél-balatoni, a szekszárdi és a villányi borvidékekről is származnak. A legtöbb bort ők exportálják Magyarországról. Hogy mégis keveset hallottunk felőle?

Ennek fő oka, hogy boraik kilencven százalékát exportálják nyugatra, elsősorban a német és a brit, de kanadai, skandináv és más piacokra is. A cég német tulajdonosának eredeti szándéka is ez volt, bár eleinte csak a magyar szőlőt szállították el nyugatra, a kilencvenes években a minőség növelése, és két magyarországi feldolgozó megépítése mellett döntöttek. Így már teljes mértékben „magyar borok” kerülnek a polcokra.

Ezek a magyar borok persze nem csak (és nem elsősorban) magyar ízlés szerint készülnek, a cég évről-évre végigtárgyalja kereskedelmi partnereivel, melyik és milyen borok népszerűek és melyekkel kapcsolatban van szükség megújulásra. „A német piacra például kevesebb kékfrankost és több merlot-t szállítunk” – említett egy példát Schmidt Győző, a cég ügyvezetője.

Bár az egyes piacok (és országok) különböző ízléseihez és preferenciáihoz a cég alkalmazkodik, magyaros karakterét a legtöbb termék megőrzi. Tükröződik ez kisebb-nagyobb mértékben a márkanevekben, a címkéken, a fajtaválasztásban is. A törekvés anynyira sikeres, hogy Svédországban a Danubiana által ott használt egyik márkanevet egy befektető azért akarta megvásárolni, hogy a keresett és elismert néven chilei borokat forgalmazzon.

Ez köszönhető persze a cég egy jóval fontosabb törekvésének is. „Csak olyan bort lehet eladni ma már (és ez nem csak a külföldi piacra igaz), amelyik jó minőségű” – szögezi le Schmidt Győző. Vitathatatlan, a Danubiana minden bora jó minőségű, és többnyire kedvező, elérhető áron kaphatóak.

A cég borainak többsége azzal a céllal készül, hogy a hétköznapokban, egy családi vacsorához vagy baráti grillezéshez megbízhatóan választhatók legyenek, mégse ürítsék gyorsan a pénztárcát, versenyképesek legyenek árban és minőségben is a külföldi versenytársakkal szemben. „Azt a középréteget keressük, aki igényli a minőségi borokat, de nem hajlandó mindig akármekkora összeget kifizetni” – halljuk az ügyvezetőtől.

A közeljövő tervei közt szerepel a magasabb (felső közép) minőségi kategória megerősítése is, a kategóriához képest még mindig kedvező árfekvéssel. Az eredményekkel sok probléma így sincs, a Pannon Borrégió idei TOP 25 válogatásában mindjárt két borral is szerepelt a pincészet (Danubiana Tolnai Zöldveltelini és Balatonboglári Chardonnay). Ezzel sok magyar vásárló érdeklődését is felkeltették. Az új ismerősöknek jó felfedezést kívánunk, fogják még kellemes meglepetések érni őket!