A Csányi Pincészetben jártunk, új tartályok és új feldolgozó üzem, meg a fejlesztések voltak az apropó, de ha már ott jártunk, akkor természetesen a borokról is kérdeztük Romsics Lászlót, a Csányi Pincészet vezérigazgatóját. Interjúnk második része.
Az interjú első részében sokat beszéltünk bővülésről, új fajták megjelenéséről, legalábbis szőlészeti szinten. Ezek idővel a teljes termékpiramist borítják majd?
Elég magas termékpiramisunk van. Vannak a classicus borok, a Teleki és a Teleki Selection, aztán a prémium Chateau Teleki, a Kővilla Válogatás és pluszban a Teleki Tradíció 1881 borcsalád top termékei. Összességében nem szeretnénk teljes átstrukturálást, inkább azt mondanám, hogy egy-egy terméktípuson belül lesznek változások, vezetünk ki vagy hozunk be új termékeket.
Megjelent például a Vesper, a pincészet eddigi legdrágább tétele. Ez volna a koronaékszer?
A Vesper egy kiemelt termékként jelent meg a piacon, a piramison belül a csúcsra pozícionáljuk, de ott azért vannak még mellette más termékeink is. A super premium Villányi Franc mellé kerül, plusz természetesen a pezsgőnk. Három különböző kategóriában tudunk kiemelt, top borokat mutatni, ami szintén fontos lépés volt.
Hogyan észleljük majd a változásokat az egyes termékkategóriákon belül?
Mondok egy példát. Az új évjáratból lesz chardonnay pezsgőnk, ami még tartályban van, de 2-3 év múlva kijön a piacra. Részben technikai oka is van, hiszen az az ültetvény, ahonnan eddig jött a pinot noir pezsgőnk alapja, azt kivágtuk és újratelepítettük, úgyhogy idén chardonnay lesz a pezsgőnk alapja, de a jövőben ezek majd egymás mellett futnak.
De mondjuk a Kővilla sorozatban is van új prémium borunk, a Syrah jött ki ebben a verzióban is. A fajtával kísérleteztünk már klasszikus verzióban és cuvée-ben is, de ettől a prémium tételtől azért sokat várunk.
Vagy ott van a rozé, ami minden várakozás ellenére továbbra is jelentős piaci mennyiség, itt nekünk eddig egy friss portugieser és egy cuvée verziónk volt. Most lesz egy syrah rozénk is, az év elejére időzítve, ami egy limitált széria lesz, 10.000 palack mindössze. Az oportónál is volt szó arról, hogy kell-e vagy sem, de nagyon jól fogadta a közönség, azt időben szedjük, gyorsan kijön és gyorsan el is fogy. A syrah most egy másik arca lesz a rozénak, kíváncsi vagyok, erre mit reagálnak majd a piacok.
Vannak újdonságok méretezésben is, hiszen 2019-ben egy vadonatúj palackozósor került beüzemelésre, ami szinte mindent is tud már, nagyon korszerű. Segítségével 187 ml-es és 1500 ml-es méretek között gyakorlatilag minden létező palackformát tudunk palackozni. Így megjelentek már a 0,375 l-es, a hagyományos palackhoz képest fele méretű kiszerelések is, ezek tőlünk nyugatra, elsősorban a gasztronómiában futnak jól.
Mi a reakció az új fehérboraitokra?
A fehéreket abszolút jól fogadta a közönség, a saját szőlőből készült borok jól mennek. A korábbiakhoz képest jelentős fejlődésen mentünk keresztül és szerintem nagyon jó ez az új stílus. Fröccsözéshez is kiváló választás.
A klasszikus Teleki borok esetében is történt finomhangolás, ott a stílusuk változott meg, vörösben ugyanúgy, ahogy az a fehéreknél is észlelhető.
Az alapkategória nagyon fontos számunkra, hiszen abból adjuk el a legnagyobb mennyiséget. Sokat dolgozunk ezen, vannak például belső kóstolóink, ugyanazt a fajtát vagy árkategóriát vesszük meg a polcról és kóstoljuk meg borász és más területen dolgozó kollégákkal. Átbeszéljük, megkóstoljuk a borokat, megvizsgáljuk a csomagolásokat, utánanézünk az árképzésnek. Fontos információk ezek a csapatunknak, néha meglepődünk, így is, úgy is, de ez kihagyhatatlan, muszáj ismernünk a piacot, amin versenyzünk. Figyelnünk kell és mindig finomra hangolni a saját produktumokat.
A classicus egyértelműen a gyümölcsösebb ízvilág felé megy, de az ihatóságra törekszünk a prémium borok tekintetében is.
A gyümölcsösben éppúgy lehet jó és izgalmas borokat készíteni. Sokáig nem igazán volt határvonal ott, hogy mi a különbség a Chateau Teleki és a Kővilla Válogatás között. Ma azt mondjuk, utóbbi inkább gasztro vonal, ebben Szakál Zoltán főborászunk érzi otthonosabban magát, aki a klasszikusabb villányi stílust kedveli, ezek inkább itt jelennek meg. A Chateau Telekinél meg így volt lehetőségünk egy picit könnyedebbre és gyümölcsösebbre hangolnunk a borokat.
2016-ban érkeztél a borászathoz, hol tartasz az akkori elképzeléseidhez képest?
Eltelt több mint öt év. Nem kevés idő. Amikor idejöttem a stratégia, a jövő kitalálása volt a nagy kihívás, ezt akkor egy éven belül le is tettük az asztalra, tíz évre szól, ami nem egyszerű, de legalább van mihez viszonytani és akár változtatni. Az első nagy döntés ez alapján a visszakerülő területek betelepítése és az arra kerülő fajták kiválasztása, az irányvonal meghatározása volt. Ez nagy felelősség, de nagy lehetőség is volt.
Mi az, amihez a leginkább kötődsz az elmúlt öt évből?
Nem mondhatok mást, mint a pezsgő. A múlt is kötelezett, de ennek voltak villányi hagyományai is. A pezsgő egyértelműen szerelemprojekt volt, viszont annak ellenére, hogy relatív drága, azért el tudjuk adni, keresik és még látok benne fejlődési potenciált.
Emellett persze a fehér kínálat kialakítása és bevezetése is fontos – jó látni, hogy amit kitaláltam, az életre kelt. Jólesik kimenni a szőlőbe, visszaemlékezni, hogy 2016-ban mit láttam, miket terveztünk el és azok egy jó részéből már polcra került termék lett. Ezek olyan megerősítések, amik után nem is mondhatok mást, mint hogy hosszú távra tervezek.
Interjúnk első része itt olvasható.