Kérem Várjon!
Cikkek
Pozícionált borok
Trendek a bormarketingben 3.
Rechnitzer Szilvia
2013 October 24.

A jól és egyértelműen pozícionált borok nagyon izgalmasak, figyelemfelkeltőek tudnak lenni, nem beszélve arról, hogy olyan egyedi igényre, szükségletre (vagy akár problémára) reagálnak, mely bizonyos célcsoportnak szól és egy „niche” (rés) piacra koncentrál. A borok esetében mindig szükség van a jól megalapozott pozícióra, legtöbbször egy olyan üzenetre, sztorira mellyel azt szeretnénk, ha a borászatot azonosítanák. 

Elsődleges eszköz a boros címke (teljes design), vagy éppen egy hitvallás, egy elköteleződés bemutatása. A lenti példáinkból jól látható, hogy a borászatok olyan igényekre reagálnak, mint pl. az alacsonyabb alkohol tartalmú, frissebb, gyümölcsösebb ízek elvárása; a fiatalabb generáció megcélzása; a nők, mint új fogyasztók elcsábítása; a borvásárlás és az adakozás összekapcsolása vagy éppen a borok világában való egyszerűsített tájékozódás.


VBK BORDEAUX-I MÓDRA

A Hausmann Famille a Chateaux en Bordeaux borászatok egyike oly módon próbálja a fiatalabb generáció érdeklődését felkelteni a borok iránt, hogy a számukra izgalmas ízkombinációkkal jelent meg a piacon Rouge (vagy Blanc) Sucette márkanév alatt (ami vörös vagy fehér nyalókát jelent). Olyan borokat készítenek, melyek 75%-a vörös esetében például bordeaux-i bor, 25% cukor és kólamix (jól ismert VBK) vagy éppen passion fruit mix. Az egyveleg alkoholtartalma 9% körüli és jól lehűtve érdemes fogyasztani. Ezt a márkavonalat az a tény hívta életre, hogy a francia borpiacon az elmúlt években a napi szinten ivó borfogyasztók aránya 17%-kal csökkent, illetve a bort nem ivók aránya 38%-kal növekedett, hisz inkább a sör és a rövidek népszerűek a fiatalok körében. 


ADOMÁNY ÉS SZEMÉLYES TÓSZT BOR

The Little Grape That Could egy nonprofit borvállalkozás, amelyet önkéntesek hoztak létre Torontóban tavaly nyáron. A bor értékesítésekor keletkezett profitot 100%-ban a vásárlók által kiválasztott kanadai nonprofit szervezet kapja meg. A rendszer egyszerű: a címke hátulján lévő egyedi kóddal lehet elküldeni online az „adományt” a kiválasztott szervezeteknek. A megrendelt borokat személyre szabják, hiszen mindenki megírhatja, hogy kinek a tiszteletére fog tósztot mondani, és ezen személy nevét a bor hátsó címkéjén fel is tüntetheti, illetve a weboldalon elmesélheti a történetét. A borok a harmadik világból származnak elsősorban. Vajon Magyarországon az ilyen fajta borértékesítésnek lenne jövője? 


VÉKONY HÖLGYEKNEK

Skinnygirl márkanéven jelentek meg Bethenney Frankel borai, fehér, rosé és vörös kaliforniai szőlőfajtákból. Közös jellemzőjük, hogy 12 alkoholfokosak és kalóriatartalmuk maximum 65–70 kalória/dl, vagyis 15%-kal kevesebb, mint más boroké. Emellett természetesen könynyűek,  gyümölcsösek, ízhatásuk édeskés, és azoknak a nőknek szólnak, akik vigyáznak alakjukra, odafigyelnek magukra. Azóta megjelentek a különböző csökkentett kalóriatartalmú ízesített vodkák és a koktélok is: Cosmo, Margarita, Sangria, vagy Pina Colada, mindet ihatják bátran a hölgyek. 


MELEGEK BORA

A spanyol UO! borcsalád egyértelműen homoszexuálisoknak készült, a két vörösboruk Antinoo, Oscura Lágrima, és a fehérboruk Ánima Blanca. A címkéjén nem a benne lévő szőlőfajták értékei szerepelnek, hanem olyan utalások, mint „a baráti együttlétek legjobb kísérője egy forró napon, nem számít, honnan jön e hőség, belülről, vagy kívülről”. A vevőnek éreznie kell, hogy a termék neki szól, többet kap, mint egy jó bort. Sajnos, ma már ez a borászat vagy forgalmazó nem létezik, de az ötlet minden esetre érdekes volt. 


LEEGYSZERŰSÍTETT BOR (DUMMIES)

Bort inni egyszerűen hangzik, de amikor választani kell, akkor már sokan összezavarodnak a sok fajtától, termelőtől, borvidéktől, nem beszélve az aromáktól kezdve a különböző jegyekig. Ezt hivatott a Wines For Dummies márka leegyszerűsíteni. A Dummies könyv sorozatot sokan ismerhetik, melyek célja, hogy az adott területen egyszerűen és világosan adjanak, így tudjunk tájékozódni. Nos a boraikkal is ez a helyzet… Egyszerű és könnyen értelmezhető borokat kínálnak, világos magyarázatokkal mindazoknak akik nem tartják borszakértőnek magukat. 


Partnerünk: TrendInspiráció Műhely