Kérem Várjon!
Cikkek
Itt a franc, a Villányi Franc!
Új márkanéven startolhat a cabernet franc
zoranka
2014 May 26.

Villányi Franc: ezen a néven kereshetjük majd a következő években a legjobb villányi cabernet franc-okat. A borászok már mintegy öt éve gondolkodtak azon, hogy pozicionálják ezt a fajtát, amiről Michael Broadbent azt írta 2000-ben: a cabernet franc megtalálta természetes otthonát Villányban.

A különféle fantázianevek helyett a legegyszerűbb megoldás lett a végére a legütősebb, benne a fajta s a termőhely, így lett Villányi Franc. Egész napos kóstolóval mutatkoztak be a villányi franc-termelők, egészen pontosan 18-an, mintegy 40 borral szemléltették, mire is képes a fajta a legdélebbi magyar borvidéken.

                                                                                                             Fotó: Csortos Szabolcs

Hoztak borokat a múltból (például Jekl Béla 2006-osa, de Malatinszky Csaba vagy Gere Attila 2003-asai remek állapotban voltak, sőt Gere Attila egy 2000-est is mutatott, kiváló bor volt a teljes kóstolósor végére maradt nekem szerencsére), hoztak a jelenből (nekem ilyen volt a Heumann 2009, a Gere Tamás és Zsolt 2006-os, a Vylyan 2007-es, vagy Tiffán Ede Domaine Mondivin 2009-ese) és a jövőből is – hordómintákat (itt a legnehezebb a döntés, melyikben is van a jövő, szerencsére sokkal többen találtuk meg, mint nem).

A jól szervezett program a legesősebb-szelesebb májusi nap ellenére is működött, még az alternatív helyszínek sem rontottak az összképen, senki sem bánta, hogy a szabadtéri programok helyett a kóstolóterekbe, pincékbe szorultunk, mert a borok kárpótoltak. Talán egy-két olyan bor akadt, amit semmiképpen nem tettem volna be ebbe a mezőnybe, a döntő többség hozta az elvárásainknak megfelelő szintet.

Más kérdés, hogy a csúcsprémium Villányi Franc hány emberhez tud majd eljutni, lesz-e elérhető árú középkateriás cabernet franc is, ami a bevezetés a majdani csúcsokhoz, társul-e telepítési program a marketinghez, lesznek-e mennyiségek is, ha valóban tágra nyílik az érdeklődők köre... 

Az egész napos franc-ozás mindenesetre azt megmutatta, itt valóban van keresnivalója a fajtának, de természetesen bőven van teendője a borászoknak, van a bormarketingeseknek - nekünk fogyasztóknak meg kikövetelni van kötelességünk az egyre jobb és szebb borokat.


„Mitől villányi a Villányi borvidék? Villány egy kicsit a legekről szól: hazánk legdélebbi borvidékén található a legtöbb védett növény- és állatfaj, négyen nyerték el az "év bortermelője" címet és egy "év pincészete" rangot is kaptak már, első Magyarországon az eredetvédelmi rendszer kidolgozásában, és egy élő, működő Borút létrehozásában is. Villány egy olyan komplex borvidék, amely mára már szinte önálló márka lett, termőhely, borok, dűlők olyan szimbiózisa és komplexitása, amely egyre ismertebb és elismertebb a nemzetközi fogyasztók és a szakma körében is." - ezzel a felvezetővel kezdte köszöntőjét Bock József.

Az összefogás eredményeként létrejött Villányi Marketing Műhely, azaz a fiatal nemzedék nevében Gere Andrea szólt a vendégekhez. Kiemelte a közös munka, az egység fontosságát, hiszen ennek köszönhető, hogy a hazánkban elsőként életre hívott és a mai napig is rendíthetetlenül működő eredetvédelmi rendszer a franc kapcsán most fontos újításon megy keresztül, mert a Borvidéki Tanács meghatározta a super prémium kategóriás cabernet franc minőségi feltételeit. Az ebbe a kategóriába sorolt termékek a jövőben Villányi Franc márkanév alatt kerülnek majd a fogyasztók elé. Akár már a 2012-es, az idén palackba kerülő tételeknél is találkozhatunk majd ezzel a megjelöléssel. 

Villány-Siklósi Borút, a Villányi Borvidék Hegyközségi Tanácsa és a Villányi Marketing Műhely ezzel a rendezvénnyel a Villányi Franc kommunikációjának első alapkövét tette le. A jövőben kampányok, további nagy rendezvények segítségével szeretnék bevezetni, megtanítani a Villányi Franc márkát a borivó közönséggel és a szakmával. Köszönetét fejezte ki a SODA Kommunikációs ügynökségi csoportnak a rendezvény megszervezésében nyújtott segítségért, és reményét fejezte ki, hogy ennek a munkának lesz folytatása. „Villány 100% cabernet franc, a cabernet franc pedig 100% Villány!” – zárta beszédét Gere Andrea.

Ipacs Szabó István a Vylyan Pincészet főborásza kiemelte, hogy országos viszonylatban is vezetőnek számít a franc ültetvények területe a Villányi borvidéken, amely az összes termőterület több mint 14%-a. A meleg, de nem forró klímát kedvelő szőlő teret enged a borász személyiségének kibontakoztatására. A Villányi Franc megalkotásáért fáradozó pincészetek munkájának ez az időszaka kevésbé látványos és nem hivalkodó, de ez a "finomra hangolás" a legfontosabb feladat. A termék megítélésében fontos a külső világ véleménye és a hozzáértők visszajelzése is. 

rendezvényen a meghívottak egy kivételes vertikális cabernet franc kóstolón vehettek részt a múlt-jelen-jövő tematikára felfűzve. A részvevő 18 pincészet egy idősebb, egy fiatalabb és egy még hordós tételt mutatott be, bizonyítva a franc sokszínűségét és határozott minőségi fejlődését, kiteljesedésének lehetőségét.

 A program négy helyszínen futott párhuzamosan, amelyek között buszok utaztatták az érdeklődőket. Ezeken a helyszíneken - Gere Attila Pincészetében, a Vylyan Szőlőbirtok PincészetébenGere Tamás és Zsolt Pincészetében és a Bock Pincében – a házigazda franc-jai mellett vendég „kiállítók” is bemutatkoztak. Meg lehetett ízlelni a Csányi PincészetGünzer Tamás Pincészete, a Wassmann Bormanufaktúra, a Heumann Pincészet, a Janus Borház, a Malatinszky Organikus Szőlőbirtok, a Ruppert Szőlőbirtok és Pincészet, a Jekl Pincészet, a Vinatus Pincészet, a Tiffán's Pincészet, a Mokos Családi Pincészet, a Polgár Pincészet, a Szemes Pince valamint a Szende Pince borait. Az egész napos kóstolót a Polgár Pincészet Bortrezorjának legnagyobb pinceágában felterített, hangulatos vacsora zárta.

(a Villány-Siklósi Borút közleménye)

banner