Kérem Várjon!
Cikkek
Elemezték a pécsi éttermeket
Nem kritizálni, segíteni szeretnének
Mester Zoltán
2009 April 22.

Rendhagyó akcióba kezdtek a Pécsi Tudományegyetem közgázos hallgatói: az elmúlt hónapban húsz pécsi éttermet teszteltek, az összegyűjtött tapasztalataikkal a vendéglősöket kívánják segíteni. A berendezéseket (és a személyzetet) csak néhol kellene lecserélni, az étel jó, ha sok van belőle, de számít a hangulat is, a mozgássérültek rendeljenek inkább pizzát, a nemdohányzók maradjanak a teraszon, a honlap az luxus – a marketing és reklám szinte mindenhol hiánycikk. Kár, hogy az előadásra csak néhány tulajdonos ment el. A dolgozatok a cikk végén letölthetőek.

Nem téved nagyot az, aki némi párhuzamot vél felfedezni (a hetek óta hallgató) házi étteremkritikusaink, W. Hollósi Dániel, és Andor munkája, illetve az egyetemisták tevékenysége között. A „körbesétáló marketing” elnevezésű program keretében húsz pécsi éttermet teszteltek a marketing szakos hallgatói az elmúlt hónap során. Nem a szakma, hanem a vendég szemével.

„Figyelemfelkeltő szándék van az akció mögött” – magyarázta a kezdeményezés elindítója, Törőcsik Mária. „A hallgatók az egyszerű vendégek szemével vizsgálták az éttermeket. Azt írták le, amit tapasztaltak, nem kritizálni szeretnénk, hanem tippeket adni, és segíteni. Akár az EKF program keretein belül, hatékony kurzusokon találkoznánk a pécsi vendéglősökkel, és közvetlen légkörben adnánk tanácsot, erősítenénk a pozitív hozzáállást. A dolgozatokat természetesen először eljuttatjuk az érintetteknek.”

A hallgatók három-, négyfős csoportokban keresték fel a vendéglátóegységeket, az úgynevezett ”mystery shopping” módszerekkel. Inkognitóban, különböző szempontok szerint gyűjtötték össze a tapasztalataikat. Figyelték a helyek hangulatát, a belső tér kialakítását, az igényességet, a felszolgálók viselkedését, az ételeket, a megközelíthetőséget, a higiéniát, s nem utolsó sorban a marketing hatékonyságát. Bár a dolgozatok bemutatására az érintett tulajdonosokat meghívták, közülük csak néhányan jelentek meg az eseményen.

Szemezgetve az előadások anyagából: a hallgatók általános hiányosságként jelölték meg, hogy sok étterembe csak úgy lehet belebotlani, reklám és marketingkommunikációs tevékenységük enyhén szólva is hiányos. Ezenkívül sok helyen nem megoldott az akadálymentesítés, vagy elfelejtkeznek a nem dohányzó vendégekről. Viszont sok helyen elégedettek voltak a személyzettel, a kínálattal, és a hangulattal. A dolgozatok teljes terjedelmükben letölthetőek, az érdeklődők böngésszenek bátran.

Mi kíváncsian várjuk a folytatást, bár a szakmai szempontok az elemzésekben kevésbé jelentek meg, hasznosságukat nem vitathatjuk. A lejegyzett erények, hiányosságok ugyanis olyanok, melyeket az átlag vendég is észrevesz.

A vizsgált éttermek és az elemzések: