Közös borpromóciós kampányt indított a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és az Agrármarketing Centrum (AMC) április első hetében, amely az online termelői borrendelést népszerűsíti a fogyasztók felé. A Palackposta 2020 élénk reakciókat váltott ki a közösségi médiában, rákérdeztünk borászatoknál, borkereskedőknél és a szervező HNT-nél is, mit gondolnak a programról.
- Bármi, ami a magyar bort reklámozza az egy jó dolog, mondja Kézdy Dániel, a budapesti Aszú Prime kereskedőcég tulajdonosa és ezzel nagyjából minden piaci szereplő egyetért. Innen viszont szétágaznak a vélemények. Nem csak a kereskedők, de a borászok között sem egyértelmű a hurráhangulat a kampány kapcsán.
- A koronavírus-járvány megfékezésére bevezetett korlátozások a bortermelőket is nehéz helyzetbe hozták. A borok értékesítéséhez új megközelítésre és alternatív platformok bevonására van szükség. A HNT Elnökségének gyors döntést az is indokolta, hogy a HNT 2017-es reprezentatív piackutatása alapján elmondható, hogy a válság előtt hazánkban még igen kevesen rendeltek bort webáruházból, ennek ellenére az összes borfogyasztó 13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort - írta dr. Brazsil Dávid, a HNT főtitkára arra a kérdésünkre, hogy miért indult el a Palackposta, a borásztól közvetlen rendelés népszerűsítése.
Az érződik is, mind a kereskedőknél, mind a borászoknál, hogy a webes vásárlók száma látványosan megugrott március közepétől. Azok, akik eddig étteremben, borbárokban fogyasztottak, vinotékákban vásároltak, de sok szupermarketes, diszkontos vásárló is a jelenleg biztonságosabbnak gondolt házhoz rendelést teszteli. Sok olyan borászat van köztük, akik már korábban indították el saját webshopjukat, így nem tapasztalatok nélkül vágtak bele az online értékesítésbe.
- 2016. novembere óta van webshopunk, így teljes mértékben fel vagyunk készülve ebben a szegmensben is. Lassan négy éve üzemeltetjük a webshopunkat, sok tapasztalatot gyűjtöttünk, így az online kereskedelem növekedését is érzékeljük. Minden hónapban kedvezményes ajánlattal jövünk ki: vagy csomagot állítunk össze vagy egy-egy bort helyezünk előtérbe, most a csomagok jobban mennek - mondja Debreczeni Mónika, a kisharsányi Vylyan birtokigazgatója.
Mások a tapasztalatokat új marketing elemekkel toldják meg, így például a balatonlellei Bujdosó Pincészet (ahol a Bujdosó-család vitorlázás iránti vonzalma közismert szakmai, de fogyasztói berkekben is) Mentőöv csomagot indított, és minden csomagból 1200 Ft-ot a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának ajánlanak fel.
Bock József, a villányi Bock Borászat tulajdonosa más látószöget is ad a saját kiszállítás tekintetében: "Kollégáink is besegítenek Baranya megyében, Pest megyében és a Villány-Budapest tengelyen. Ez által munkát is tudunk adni néhány munkatársnak, akik eddig csak a vendéglátásban dolgoztak."
A villányi borász a HNT elnökségi tagja is, így a döntéshozatalban is részt vett.
- Ez a program esélyt ad a minőségi bortermelőknek, hogy némi plusz bevételt szerezhessenek ezekben a nehéz időkben, amikor a vendéglátásból és gasztronómiából származó borértékesítés nullára redukálódott. Sokan vannak, akik csak ebből élnek és őket ez nagyon súlyosan érinti, de jelen helyzetben úgy gondolom, hogy mindenkinek jól jön némi plusz támogatás, ahogy nekünk is.
A top éttermekben szállító borászatok talán az elsők között voltak, ahol gyakorlatilag egyik percről a másikra leállt az értékesítés. Van olyan tokaji borász, aki szerint "itt most a túlélésről van szó, nem a haszonról. Ennyire kilátástalan helyzetben még soha nem volt az ágazatunk. Ennek megfelelően minden olyan lehetőség, bármely aprónak is tűnik, kapaszkodó lehet az értékesítési számok növelésére."
A Palackposta egy sor kisebb termelő vagy a mainstreamtől eltérő gondolkodású termelő rosszallását is kiváltotta. Voltak, akik a bekerülési feltételeket kérdőjelezték meg, hiszen az első kiírásban azok kerülhetettek be a programba, azaz az adatbázisba, akik az elmúlt négy évben arany- vagy ezüstérmet szereztek a HNT által szervezett Országos Borversenyen.
Több családi borászat is rosszallását fejezte ki kommentekben, de a HNT felé is, mert pár nap után megváltoztatták a csatlakozás feltételrendszerét és jelenleg minden hegyközségi tag regisztrálhat.
Voltak, akik eleinte örültek a segítségnyújtásnak és bizakodtak, ám miután elindult a weboldal, rájöttek hogy "ismét magunkra maradtunk, csak még egy plusz weboldalon vagyunk feltüntetve."
A leghatározottabb kritikát az általunk megkérdezett termelők közül Balogh Zoltán, a Somlói Apátsági Pince vezetője fogalmazta meg:
- Teljesen rossz, hibás, átgondolatlan és kártékony kezdeményezésnek tartom a Palackpostát. A jelenlegi helyzet nemcsak a bortermelőket, hanem a kereskedőket is nagyon váratlanul érte. Sőt, a kereskedőink még nagyobb gyomrost kaptak mint mi, hiszen nekünk a válság miatt csak egyelőre nem mennek el a boraink. De a legtöbb kereskedőnek az üresjárat sokkal több pénzbe kerül mint nekünk. Az eladatlan palack nem kér kenyeret. A kereskedőnek viszont eladói, bolthelységei, rezsije van. Ilyen helyzetben arra buzdítani a fogyasztókat, hogy kerüljük ki a kereskedőket egy vállalhatatlanul etikátlan elgondolás.
A mi feladatunk az adott helyzetben nem az, hogy bortermelőként hirtelen kereskedőkké és logisztikai szakemberré lépünk elő, hanem az, hogy segítjük, támogatjuk a kereskedő partnereinket, hogy ők át tudjanak állni az online kereskedésre. Ha ez nekik sikerül akkor mi továbbra is szállíthatunk nekik bort - summázza Zoltán.
A kérdés, hogy van-e kérdés? A Palackposta videójában elhangoznak olyan kijelentések, amelyek arra is utalnak, hogy akkor kapod a legjobb állapotban a bort, ha közvetlenül a borásztól veszed, a kereskedő ráadásul drágább is. Erre kereskedők is felkapták a fejüket.
- Hangzatos, figyelemfelkeltő, ugyanakkor kevés valódi tartalommal bíró - így foglalta össze a Palackpostát Wawrzsák László, a sárvári BORISTA kóstolóműhely és delikát tulajdonosa. - Összességében egy fejlesztésre szoruló kezdeményezés, ami az elhamarkodott és átgondolatlan döntéseknek köszönhető. A weboldal gyakorlatilag egy adatbázis, PR felület, amely egy bizonyos körhöz tartozó borászatok, termelők szűrhető gyűjteménye – amiről természetesen az átlagember nem nagyon tud vagy nem is vesz róla tudomást. A jelenlegi kommunikáció viszont azt sugallja, hogy a korábbi piaci szereplők, akik a borágazat és a borkereskedelem láncolatának vérkeringésében voltak, feleslegesek, haszonlesők és szakszerűtlenek. A gazdasági oldalát következetesen tekintve benne van a lehetőség, hogy a fehéredésnek indult ágazat elkezd újra sötétedni...
A többi megkérdezett talán egy fokkal visszafogottabban nyilatkozott, de a mondanivaló lényege szinte azonos volt. Takács Zoltán, a győri BorPont tulajdonosa így fogalmaz: "A Palackposta kampányt alapvetően jó kezdeményezésnek tartom, hiszen a jelenlegi helyzetben erősen beszűkült a borászatok értékesítési lehetősége. Azt viszont nagyon sajnálom, hogy a borpiac jelentős tényezőit, a borkereskedőket „kifelejtették” belőle. Azt elfelejtették, hogy a borkereskedők jutatták el a borokat a fogyasztókhoz, illetve a HoReCa szegmensnek. A jelenlegi helyzetben kérdéses, hogy a borkereskedői szakma képes-e túlélni a válsághelyzetet.”
Hasonlóan látja a képet Filákovity Dusán, a pécsi Pannon Borbolt tulajdonosa: "Az a gondolat, hogy magyar bort fogyasszanak az emberek, egy remek ötlet, sőt ebben a helyzetben valóban egy nagy segítség a nagyon nehéz helyzetbe került pincészeteknek. A baj csak az, hogy nem csak a borász szakma került nagyon komoly válságba, hanem a borkereskedők is, akik rengeteg értékes munkát végeztek és most is végeznek a vészhelyzet alatt."
- A HNT feladata, hogy a magyarországi szőlészeti és borászati termelők által előállított termékek piacra jutását elősegítő szolgáltatásokat szervezzen. A turizmus és vendéglátás kiesése jelentősen kihat a borászatok működésére. A borászatok egy jelentős részének eleve fontos csatornája volt a közvetlen értékesítés, és sokuknak ebben a helyzetben csak ez maradt meg - válaszol dr. Brazsil Dávid, a HNT főtitkára arra a kérdésünkre, miért csak a direkt értékesítésről szól az akció, miért nem az értékesítési lánc egészéről.
Katics Gergely, a debreceni Borbolt.hu borkereskedés tulajdonosa, amely cég jelenleg piacvezető az online borértékesítésben, nem csak elvi, de sokkal több gyakorlati problémát is felvetett.
- Érdemes szerintem megközelíteni a kérdést abból a szemszögből, hogy hogyan működött a rendszer békeidőben. Nem mennék bele a részletekbe, csak a webről írnék, mert most ez a fontos, meg talán ezt látom át leginkább. A borászatok nagy része a webes jelenlétét meglehetősen félvállról kezelte eddig. A legritkább esetben lehetett naprakész információkat tartalmazó honlapokat találni, azoknak is nagy része azért volt naprakész, mert éppen akkor készült el az oldal. Sok borászatnak az oldalán létrehoztak webshopot is, de ezek túlnyomó részét már kikezdte a rozsda, Ez nyilván abból az okból fakadt, hogy egy-egy borászat nem tudott rentábilis módon webshopot üzemeltetni, nem érte meg rá embert, időt, logisztikát kitalálni, fenntartani. Természetesen vannak kivételek, de még a legnagyobbak között is akadt olyan, akinek a havi 5-10 rendelés kezelése inkább bonyodalmat okozott, mint örömöt. Most hirtelen fontos lett a web mindenkinek, mert a megmaradt kevés értékesítési csatorna között ez az egyik, ami még működik. Láttam én is, hogy sokan próbálkoztak egyedi megoldásokkal, de többnyire ezek sem hoznak hosszútávú sikereket. Pár hetet a törzsvásárlók empatikus vásárlásaival ki lehet húzni, de hosszú távon ez nem lehet a megoldás. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy tudom a megoldást, de nem érzem azt, és itt már áttérek a Palackpostára, hogy a vásárlók empátiájára apellálva megoldást lehet találni a borászatok aktuális problémájára. Mivel nincs egy egységes platform, ezért nincs egy egységes megoldás a beérkező rendelések kezelésére, és ez nem könnyíti meg a borászatok dolgát, hiszen egy sor folyamatot kell tudni kezelni a beérkező rendelés után is, hogy a borok eljussanak a fogyasztóhoz. Csak néhányat említenék: ügyfélszolgálat, csomagolás, szállítás. Ezekre csak kevés borászat rendelkezik megoldással.
Ezt megerősíti sok kisebb, családi vállalkozás vezetője is, akik a kiszállítás költségeivel sincsenek kibékülve, többen úgy vélik, a HNT ebben is felléphetett volna, hogy egy központi szállítóval sokkal kedvezőbb árakat alkuszik ki a borászatoknak. Mások csak városi vagy borvidéki szinten, plusz nagyon sokan Budapesten vállalkoznak személyes kiszállításra, ami szintén jelentős költségekkel is jár. Megint mások visszatérnek a kereskedőkhöz:
- Mi csatlakoztunk rögtön az elején a programhoz - mondja Horváth Zoltán, a mohácsi Planina Borház tulajdonosa. - A webes értékesítést előzőleg próbáltuk, de nem voltunk rá felkészülve, nem volt rá kapacitás, ezért abbahagytuk. Pillanatnyilag él a webshop fül a honlapunkon, de egyenesen át van irányítva a kereskedőnk weboldalára.
Balogh Zoltán nem csatlakozott a kampányhoz: "Tíz perc alatt tudnék webshopot csinálni és másik tíz perc alatt le tudnék szerződni egy futárszolgálattal. Szakmailag nem lenne ez kihívás. Eddig nem azért nem csináltam ezt, mert hülye vagyok hozzá, hanem mert szerintem a borkereskedés és a logisztika nem a mi feladatunk. Mi bortermelők vagyunk és a borkereskedést meghagyjuk azoknak, akik ehhez jobban értenek."
- A „Palackposta 2020” kampányhoz a borászatok csatlakozása önkéntes és ingyenes - vélekedik dr. Brazsil Dávid. - A csatlakozással egyben elfogadják a kampány fő üzenetét. Azt gondolom, hogy aki webshopot épít, kiszállítást hirdet, az vállalja az ezzel járó logisztikai feladatokat is. A „Palackposta 2020” kampány a termelők értékesítési lehetőségeinek bővítését tűzte ki célul. Nagyon sok termelő alapoz a közvetlen értékesítésre, a borturizmusra. A kijárási korlátozásokkal az ő értékesítési lehetőségeik szinte teljesen megszűntek. Ráadásul a termelők jelentős része nem, vagy csak szűkített kínálattal van jelen kereskedőknél.
Hasonlóképpen látja Bock József is, szerinte "Ezzel a kampánnyal felhívjuk a kereskedők figyelmét olyan borászatokra is, akikkel korábban nem dolgoztak együtt és az is lehet, hogy össze tudnak dolgozni majd, hogy egymást segítsék. Mindenki próbál alkalmazkodni az új szituációhoz és szerintem kialakul olyan megoldás, ami az összes borpiaci szereplőnek kedvez majd."
- A bor bizalmi termék - írja nekünk Wawrzsák László. - A lokális piacok elengedhetetlen szereplője a helyi „sarkifűszeres”, a hentes és a borbáros, vinotékás is, így szorgos hangya módjára élteti minden szereplő a borkereskedelem vérkeringését. Valahol mindig is a kereskedő fogta meg a termelő kezét, van rá példa, hogy szinte „Ő” tanította meg járni is a borkereskedelem rögös útján. A közös célokkal ez jól tudott működni, ami természetesen rejt hasznot a kereskedő számára is. Tény: ez az időszak szűr. Szűri a piacot és a helyzetre adott válaszreakció szűri a kereskedelmi kapcsolatokat is. Ez a kéz a kézben mentalitás részben háttérbe tud szorulni, vagy akár meg is szűnik.
Arról, hogy a direkt borásztól rendelés kizárólagos népszerűsítésre nem hozza még nehezebb helyzetbe a kereskedő cégeket, Kézdy Dániel ezt gondolja:
- Nem mindegy, hogy milyen a viszony az adott borászat és a kereskedői között. Én egyelőre azt tapasztalom, hogy ahol erős, jó viszony van, ott nem próbálják a borászok „beelőzni” a weben a saját kereskedőiket. Vannak olyanok, akik speciális helyzetben vannak (pl. nagyon erősek voltak a top gasztronómiában, ami teljesen leállt jelenleg), nekik egyértelmű, hogy valamit lépni kell és, ha ezt nem irreálisan alacsony áron teszik meg, akkor szerintem ezt a kereskedőik is el fogják fogadni. Egyik fél sincs könnyű helyzetben, ezért fontos az egymás közötti korrekt kommunikáció.
Ebben a nagyon nehéz, összetett és példa nélküli helyzetben fontos lenne, hogy a borral foglalkozó emberek összezárjanak, és ne csak egyes részekre gondoljunk külön-külön, hanem az összes emberre együtt, aki borral foglalkozik, vagy ebből él. Természetes, hogy ebben a rendszerben a borászoknak kiemelt szerepük van, de ha nem gondolunk a piac többi igen fontos szereplőjére (sommelierek, kereskedők, szakújságírók, rendezvényszervezők, pultosok, eladók, vendéglátó helyek tulajdonosai stb.) és nem próbálunk az ő fejükkel is gondolkodni, az hosszú távon komoly vitákat fog gerjeszteni, ami senkinek sem érdeke. Ráadásul igen fontos lenne foglalkozni és előállni a következő lépésekkel is, mert az, hogy "igyál hazai bort" nagyon fontos, de szükség lesz új/más üzenetekre is ahhoz, hogy a hazai borágazat ne kerüljön komoly recesszióba - zárja gondolatait Dániel.
Sok borászat is hasonlóan gondolkodik, voltak akik a gasztronómia leállása után rögtön megkeresték kereskedelmi partnereiket és felajánlották segítségüket. "Ha eddig együtt dolgoztunk, akkor most miért hagynánk őket magukra" írták többen is, akik jobb fizetési kondíciókat, bizományi értékesítést és árkedvezményeket biztosítottak, hogy ebben a helyzetben is tovább tudjanak dolgozni. Bujdosó Ferenc is kiemeli: viszonteladói kedvezményekkel próbálják erősíteni kereskedelmi partnereiket az online értékesítésben.
Mások szkeptikusabbak. Volt borász, aki azt válaszolta: "Aki túl akar élni, most mindent el kell követnie és önző módon csak a saját érdekeit kell figyelembe vennie, így nem tud foglalkozni a kereskedők dolgaival. Főleg úgy, hogy a kereskedő komoly lóvét levesz és így még rosszabb a helyzet. Úgy látom, nagyon komoly piaci átrendeződés várható a járvány következtében."
Az átalakulásról beszél Wawrzsák László is, aki szerint túltermelés van hazánkban és túlkínálat is van a hazai borokból: "Ha túlkínálat van, akkor az ár esik. Árak tekintetében pedig akciózni egy általános iskolás is tud és a termelőnek nagyobb a lehetősége erre. Az árcsökkenés pedig a fogyasztó előtt hiteltelenné teheti a kereskedőt, mivel a fogyasztó csak az árat látja és adott esetben az alacsonyabb ár mellett dönt, így a kereskedő ellehetetlenül és hamis színben tűnhet fel. A rossz árpolitika következménye lehet a negatív árspirál, ami rossz üzenet egy borászatnak, sőt tönkre is teheti. Kereskedelmi kapcsolatokat rúg fel, ír át ez a koncepció. Rossz üzenet ez így, ezzel a kommunikációval."
A kereskedelmi kapcsolatok felrúgását sérelmezi Balogh Zoltán is, de ő a borász szemszögéből: "Etikátlannak és kontraproduktívnak tartom ezt a kezdeményezést. De válságos időben élünk. Ahogy felénk mondják: most válik el a szar a májtól. Az ilyen krízishelyzetben mutatkozik meg sok ember valódi arca. Most mérettetik meg a lojalitás és a partneri tisztesség. Sok termelőt látok lemenni kutyába azért, mert megremegett alattuk a talaj. A legékesebb példa erre az a videó volt, ahol a borász, ráadásul nő, a lájkumpa beindításáért kamera előtt húzott le két perc alatt két palack bort. Dőlt is a lájk meg a megosztás... A kérdés az, hogy nem fogja-e ő ezt mélységesen megbánni a válság után?"
- Rengeteg kicsi pincészetnek mi nyitottuk meg a piacot, és egymást felkarolva ismertettünk meg sok valóban értékes borászatot és borászt a közönséggel - kezdi a gondolatsort Filákovity Dusán. - A tapasztalatunk elengedhetetlen az értékesítési csatornákon keresztül, ezért is fájó, hogy minket kihagytak ebből a láncból. Arról nem beszélve, hogy a vásárlói igényeket ki és hogyan mérte fel? A mi tapasztalatunk az, hogy az igényes borfogyasztó nem csupán egy pincészettől szeretne vásárolni, hanem összeválogatja a borait, adott fajtából szeret több pincészettől kóstolni/rendelni, amit csak a kereskedők széles kínálata tudja kielégíteni.
- Azt eddig is megtehették a fogyasztók, hogy kikeresik kedvenc borászataik elérhetőségét és rendelnek direkt a borászattól bort - szinte fűződik az előző gondolathoz Katics Gergely véleménye. - Továbbra sem látom, hogy miben mutat újat a Palackposta. Mint kereskedő azért kicsit hiányolom, hogy a borkereskedéseket kihagyták a listából, hiszen mi is kivesszük a részünket a borok értékesítéséből. Meglátásom szerint teljesen más kampányra lenne szükség, inkább azt kellene népszerűsíteni, hogy magyar bort fogyasszanak a borkedvelők! Mindegy, hogy áruházláncban, a borászattól, vagy borkereskedésből választanak, de ha egy mód van rá: magyar bor legyen a kiválasztott!
Ha egyik oldalról nézzük, akkor ennek megfelel a kampány üzenete, hiszen a magyar borról szól, kétségtelen, hogy a bortermelői szemellenzőt is sokan sérelmezhetik, akik a szakmához sales oldalról kapcsolódnak. Az is kérdéses, mekkora hatást vált ki, mennyi pénz van rá és hol érhet el eredményeket?
- A kampány teljes költségvetése 25 millió forint - mondja a részleteket dr. Brazsil Dávid. - A kampány természetesen több, mint egy weboldal: a kezdeményezés népszerűsítésére olyan médiumoknál rendeltünk meg hirdetési felületeket, mint a leghallgatottabb országos rádiócsatornák és a leglátogatottabb hírportálok, valamint több hetes intenzív hirdetési kampány is zajlik a Facebook-on és az Instagramon. A Palackposta népszerűségét jelzi, hogy a kampány eddigi szakaszában (7 nap) több, mint háromszáz pincészet csatlakozott a kezdeményezéshez.
Sírok, komolyan... Ez olyan szintű szűklátókörűség, tipikus rövidtávú dilettantizmus, hogy fizikailag fáj... Annak ellenére, hogy megértem a túlélési ösztönt és semmilyen illúzióm nincs azzal kapcsolatban 8 év után, hogy a hobbi-borboltom fog majd eltartani ezután a gazdasági válság után - de hogy arra kellene büszkének lenni, hogy csak az első benyomásomat írjam ide: az állam egy hét alatt létrehozott egy államilag finanszírozott adóelkerülési adatbázist?? (Cartwright Éva, Somlói Borok Boltja)
Kereskedőként jómagam is csodálkozom, hogy a borászatok maguk akarják kivinni a boraikat Budapesten! Amikor mindennap dolgozunk és házhoz szállítunk, nem kevés marketinget beleölve. Balogh Zoltán hozzáállása példamutató, több tételét értékesítettük is. (Takács Alexandrosz, Artizan)
"A borok értékesítéséhez új megközelítésre és alternatív platformok bevonására van szükség." Nyilván a nagy- és kiskereskedők is alternatív platformokon gondolkodnak, akik hosszú évek munkájával ismertették meg a partnereikkel/vásárlóikkal az általuk forgalmazott kistermelők borait. Ők is nagy bajban vannak most ugyanúgy, mint a termelők. Ez az egész kezdeményezés rettentően kártékony a borpiacra és a termelői-kereskedői kapcsolatokra. (Rein Krisztián, Heinemann Testvérek)
Ez természetesen nem véleménycikk, csak egy helyzetkép. Sok kérdés merült fel, amit személyes beszélgetésben talán jobban ki lehetett volna fejteni, de a karantén-korban az e-mailes válaszadás tűnt a leggyorsabbnak és legmegbízhatóbbnak. Az elmúlt hét során felmerülő kérdések egy jelentős részére választ kaptunk, egy része meg is oldódott, de talán össze lehet csiszolni az oldalak érdekeit, hogy egy még teljesebb és sikeresebb promóció valósulhasson meg, mert a cél a magyar bor túlélése, fennmaradása, a piacok megőrzése. A folytatás lehetősége fennáll, várjuk a tapasztalatokat, felvetéseket, kritikai megjegyzéseket és a fogyasztói véleményeket is!