Az Etyeki Kúria borai idén a világ legfontosabb borversenyein értek el kiemelkedő eredményeket. Első gondolatként felmerül, hogy előny olyan világfajtákkal dolgozni, mint a chardonnay vagy a pinot noir, de az éremnek mindig két oldala van. Az Independent magazin nemzetközi TOP 10-es nyári fehérbor listáján például egy magyar fajtabor, az Etyeki Kúria MSP 2019-es Zenit szerepel. Hol, melyik borral lehet sikereket elérni a világ nagy versenyein? A borok utóéletéről, trendekről, a borversenyek kulissza titkairól és az Etyeki Kúria nemzetközi víziójáról Mérész Sándor főborász és Nagy Vince kereskedelmi-, és cégvezető nyilatkozott.
Fontos emlegetni itthon a díjakat, vagy az éremeső inkább a pincészet export tevékenységéhez fontos?
Mérész Sándor: Szakmai, borászati oldalról nagyon fontos, amikor független, nagy tapasztalattal rendelkező nemzetközi bírálók értékelik a borokat elfogultság nélkül, a világ borainak merítéséből.
Fontos a nemzetközi piaci megjelenés és hogy nemzetközi fajtákkal dolgozunk, ugyanakkor nem akarok nemzetközi sztenderdekhez hasonlítani. Borászként az érdekel, mi az, amit Etyekből ki lehet hozni. Számomra lényeges, hogy a helyi adottságokat tükrözzék a boraink, de így ezek a díjak azt igazolják, hogy jó irányba haladunk. Mondjuk az érmeket inkább a kereskedők emlegetik és használják a kommunikációban, én pedig inkább a borról beszélek…
Milyen a hatása a díjaknak a borászat piaci eredményeire?
M.S: Nem árt hangsúlyozni, hogy a díjaknak nem csak presztízs értéke, hanem valódi piaci hozadéka is van, ezért fontos, hogy célzottan olyan borversenyeken induljunk, amelyek piaci eredményt is hoznak.
Milyen nemzetközi trendekre figyel most a világ, mire kell figyelni, mennyire követi a borászat az aktualitásokat a világ borpiacán?
M.S.: Össze kell hangolni a változókat: a cél a saját identitás megtalálása, a trendekből a jó dolgokat érdemes figyelni és átvenni. Szakmai kóstolókon egyébként még mindig keveset tudnak a magyar borokról a külföldiek, noha szeretik a borainkat, ízlik nekik, a chardonnay a mai napig az egyik legnépszerűbb borunk, érthető okokból. Ráadásul Etyeken ez a fehér fajta, aminek a világpiacon is van keresnivalója, játszunk hordóval, palackos érleléssel, stb.
Mindenesetre fontos, hogy a nemzetközi víziónkat igazolják ezek a díjak, jelzik, hogy versenyben vagyunk. A siker feltétele, hogy jelen legyünk a meghatározó piacokon, ahol a fogyasztónk van, hiszen mégiscsak neki készítjük a borokat…
Megjelennek a borverseny eredmények a kommunikációban, kereskedelmi tevékenység során?
Nagy Vince: Az Etyeki Kúria jellemzően nem teszi tele pecsétekkel a palackjait, de büszkék vagyunk a legutóbbi díjakra és használjuk azokat a kommunikációban. Export szempontból kiemelten fontos, melyik borversenyre nevezünk: vannak nagy nemzetközi tenderek, ahol előnnyel indul, ha a bor valamilyen rangos elismerésben részesült egy fontos nemzetközi versenyen. Ezeknek a díjaknak van üzleti eredménye, új export piacokon tudunk velük megjelenni.
A borvilág egyik legjelentősebb és legnagyobb borversenye a Decanter World Wine Awards borverseny, amelyen 2021-ben két bronzéremmel is gazdagodott a borászat: a Kúria Red 2018 89 pontot kapott, az Etyeki Kúria Pinot Noir 2018-at pedig 88 ponttal jutalmazták. A 100 pontos nemzetközi koordináta rendszerben mindkét eredményre hatalmas büszkeség.
N.V.: A Brüsszelben rendezett borverseny, a Concours Mondial de Bruxelles is kiemelten fontos a nemzetközi piacon: a 2018-as Pnot Noir-t aranyéremmel, a Kúria Red 2018-at pedig ezüstéremmel értékelték.
Fontosak a külföldi fogyasztók visszajelzései: a borok nemzetközi mércével is jók, ilyen szempontból előny, hogy nemzetközi fajtákkal dolgoznak, mert van mihez mérni a fejlődést.
A borászat halad előre, tudatos tervezés és előrelátás jellemzi a munkát: a Sparkling Sauvignon Blanc az Etyeki Kúria pezsgője sikeresen bizonyította, érdemes nagy erőkkel a pezsgőkészítés felé fordulni.
Az Etyeki Kúria is tagja a magyar borok nemzetközi jelenlétét erősítő összefogásnak: több hazai borászattal, 5 borvidéket képviselve megalakult a Fine Wines Association, amely a magyar borászatok közös megjelenését segíti a közép-kelet európai piacokon közös arculattal, megjelenésekkel. Az üzleti összefogás Lengyelországot, Romániát és Csehországot jelölte meg célpiacaként. Mi az Etyeki Kúria export stratégiájának lényege, nemzetközi víziója?
N.V.: Az Etyeki Kúria export menedzsere, Gézárt Anna felel a borversenyeken való megjelenésekért és az export stratégia kidolgozásáért, szorosan együttműködve az osztrák Esterházy Borászattal. Különböző borversenyekre más-más borral nevezünk, ez sokéves tapasztalat és tervezés eredménye, a trendek ismerete is kell hozzá. Az Etyeki Kúria Európában sok helyen jelen van, ezen túli célországok Japán, Kanada, USA. Óriási munka van még előttünk, de jó úton haladunk. Folyamatos a tanulás, a változó trendek figyelembe vétele. Nem elég bekerülni egy új ország borpiacára, ott is kell maradni! Most úgy látjuk, átütöttük az ingerküszöböt, ezt a borverseny eredmények igazolják.