Hogy miért fontos az eredeti, ütős és kreatív borcímke a palackon? Gyárthatnánk az ideológiát és a magyarázatot hosszan, de az és kész. Segít megismertetni, eladni a bort, de eleve jobb érzés ajándékozni vagy éppen csak meginni is. Ha szép a borcímke. Mostanában pedig találkoztunk néhány kiugróan stílusos pannon borcímkével.
Sorozatot kezdünk.
A Pécsi Borvidék ígéretes borászata a mohácsi Planina Borház, szerelmünk első látásra született. A Pécsi Borozó első számához kaptunk kóstolásra a borászat Lárfa küvéjéből, és mielőtt a teszt vakká válhatott volna, beleszerettünk (sőt). A busó álarcot ábrázoló frappáns és figyelemfelkeltő címke készítője a dél-magyarországi származású fiatal képzőművész, Tatai Tibor.
„Egy barátom sok év poháremelgetés után, egyszer csak azt mondta: rájöttem nem minden bor egyforma. Minden bor más-más karakterű. Ezért a címke sem lehet sablonos. Nem követhet trendeket, a borról, a vidékről és az alkotójáról kell mesélnie. Ha egy csomagolás nem jó, akkor nem lesz kerek a történet. Akkor működik minden, ha a címke rávesz a kóstolásra és a pohárba öntött nedű ízével harmonizál” – Tibor kérésemre részletesen mesél arról, mi ihlette, mire gondolt, miért vállalt címke-tervezést.
Abban azonban nagyjából egyetértünk, mi is a címke szerepe: „Nem mindegy kinek készül. Ha egy híres borvidéken gazdálkodik a borász, akkor a hely neve segíthet eladni a bort. Ha a pincészet neve ismert, akkor a név kiemelése válhat szükségessé, de ha egyik sem, akkor szabad a pálya. A célja, hogy egy átlag vásárló, aki bemegy a boltba, vagy meglátja valahol a borosüveget, egyből felkeltse az érdeklődését. Hogy vegye le a polcról és kóstolja meg”. És különben is: „A mohácsi egy elfeledett borvidék és a Zoli [Horváth Zoltán, a Planina Borház vezetője] is fiatal borász. Sem a tájegység, sem a név nem marketing-képes. Tehát, ide egy ütős díszcímke kell.”
A mohácsi Planina részére két címkecsaládot kellett terveznie. Az egyik fiatalos, játékos, míg a másik exkluzívabb, a prémium borcsaládhoz készült. Magyar-horvát-sokac-mohács-baranyai, vadászhatunk ezer jelzőt a dél-baranyai multikulti precíz leírására, de ő grafikában már jobban megfogta: „Zoli aktívan részt vesz a város közösségi életének ápolásában, hagyományokat éleszt újra, tambura zenekarával fantasztikus hangulatú borozós estéket varázsol. Ez a hangulat az arculatban megjelenítődik, a borok nevéhez helyi, kulturális, családi történetek kapcsolhatók és e szerint is lettek választva” – mesélte nekünk Tatai.
Tatai Tibor még a Képzőművészeti Egyetem hallgatója, grafikusként több kiállítása volt, de „borcímke-vonalon” ez az első munkája. Amit mi nagyon nagyra értékelünk.
A Lárfa, sokacul (azaz a helyi horvátság nyelvén) fából faragott álarcot jelent, így egy stilizált maszk jelenik meg az üvegen. Mohács lévén busó maszk. A vörös cuveé minden év busójárásán teremti meg az alaphangulatot az esti máglya körültáncolásához. A Borka, a bor becézve, illetve Zoli kislányának a neve. Királykeánykát rejt az üveg aki a címkén keresztül mosolyog ránk, utalva a kislány világára és a bor illatos szépségére. Hazainak a mohácsiak hívták a kadarkát. A címkén az eddigi világba illeszkedve a magyar népmesékből kilépő csillagszemű juhász őrzi e nedűt. A Rozé neve nem lett megváltoztatva. A manapság oly népszerű, divatos borfajta nyugodtan ékeskedhet a nevével, akár a páva a tollaival. A másik sorozat egy exkluzív borcsalád üvegeit ékesíti. Itt szintén fellelhetőek az előzőekben felsorolt körülmények. A borokhoz történetek kapcsolódnak. A csomagoláshoz szimbólumokat is felhasználtam. A Lelkes története, hogy egy középkori temetőre lettek telepítve a tőkék. A mára elmeszesedett csontok felett érlelődött fürtökből születő borban tovább él az egykor, e helyen élő emberek lelke. Innét hát a Lelkes név. A többi „címkénél” is megjelenik a spirál, mint lélek és szőlő szimbólum, de a Prímnél még a zene szabadsága is képbe jön. Prím, vagyis első, utal a bor színvonalára és Zolira, aki prímtamburán játszik. Így is jelenik meg az üvegen, belemélyedve zenéjébe, hatalmas szőlőkacs subájában, pengetve az arany hangszerét. A család harmadik tagja még csak tervben van, de már nem kell sokat várni, hogy megszülessen. |